Meer info over deze techniek

Wilfried Van Craen, auteur van het boek ‘Lessen in Levenskunst – de praktijk van het positief denken’ stelt: “Het zijn niet die onprettige situaties of gebeurtenissen die je levenskwaliteit aantasten, ze zijn maar de aanleiding. De mate waarin je last zal hebben, wordt bepaald door onze kijk op die situaties of gebeurtenissen. Wat we ervan maken in ons hoofd, het verhaal dat we onszelf vertellen.

Herattributietraining is een techniek die inspeelt op hoe mensen kijken naar bepaalde situaties en gebeurtenissen.

Theoretische onderbouwing

Herattributietraining is gebaseerd op de Attribution Theory van Weiner (1985). Deze theorie stelt dat mensen gebeurtenissen in hun leven verklaren door oorzaken toe te schrijven aan bepaalde factoren, oftewel door attributies te maken. Deze attributies kunnen variëren op drie dimensies: intern/extern (ligt de oorzaak bij jezelf of buiten jezelf?), stabiel/instabiel (is de oorzaak blijvend of tijdelijk?) en controleerbaar/oncontroleerbaar (kun je de oorzaak beïnvloeden?). Deze attributies beïnvloeden hoe mensen situaties interpreteren, wat weer effect heeft op hun emoties, motivatie en toekomstig gedrag.

Bijvoorbeeld: wanneer een persoon een fout maakt en dit toeschrijft aan "een gebrek aan vaardigheden" (intern, stabiel en oncontroleerbaar), zal dit eerder leiden tot ontmoediging. Als de fout echter wordt toegeschreven aan "onvoldoende voorbereiding" (intern, instabiel en controleerbaar), kan dit motiveren om een volgende keer beter voorbereid te zijn.

Herattributietraining richt zich vooral op de intern/extern- en stabiel/tijdelijk-dimensies. De controleerbaarheid-dimensie kan ook voorkomen, maar is complexer en wordt vaak meer geïntegreerd binnen bredere interventies, zoals bijvoorbeeld binnen cognitieve therapieën.

Daarnaast speelt ook de Relapse Prevention Theory (Marlatt & Gordon, 1985) een rol. Deze theorie richt zich specifiek op de processen die betrokken zijn bij het voorkomen van terugval, bijvoorbeeld in het kader van verslavingen of ongezond gedrag. Een belangrijk element in deze theorie is het identificeren en corrigeren van disfunctionele attributies, die vaak leiden tot een gevoel van hulpeloosheid en terugval. Zo helpt herattributietraining mensen om ‘lapses’ (kleine terugvallen) te zien als leerervaringen in plaats van volledige mislukkingen, waardoor ze beter in staat zijn om hun gedrag bij te sturen.

Bijvoorbeeld: iemand die ongepland snoept tijdens een dieet kan leren dit te zien als een eenmalige situatie (instabiel) in plaats van een bewijs dat ze het "niet kunnen" (stabiel). Hierdoor blijven ze gemotiveerd om hun dieet vol te houden.

Tot slot zijn ook de Self-Regulation Theories van Marlatt & Donovan (2005) relevant. Deze theorie stelt dat zelfregulatie essentieel is voor gedragsverandering. Het omvat vaardigheden zoals doelen stellen, voortgang monitoren en omgaan met tegenslagen. Reflectie speelt hierin een sleutelrol. Volgens Marlatt & Donovan ondersteunt herattributietraining het zelfregulerend vermogen door mensen te helpen reflecteren op en bewust te worden van de factoren die hun gedrag beïnvloeden. Dit leidt tot een betere zelfcontrole en een verhoogd gevoel van eigen-effectiviteit.

Bijvoorbeeld: door te reflecteren op een succes (bijvoorbeeld stoppen met roken), kan iemand leren dat dit te danken was aan een specifieke strategie (bijvoorbeeld het vermijden van triggers) en dit inzicht gebruiken om toekomstige uitdagingen te overwinnen.

Vergelijkbare technieken

  • Bewustzijn verhogen (techniek binnenkort beschikbaar) draait, net als herattributietraining, rond informatie delen over gedrag en de gevolgen ervan. Beide vergroten inzicht. Bewustzijn verhogen focust op bewust worden van gedrag en patronen, terwijl herattributietraining nog een stap verder wil gaan en bepaalde denkpatronen rond het verklaren van gebeurtenissen wil veranderen en herstructureren.
  • Zelfbeoordeling is een vergelijkbare techniek die ook, zoals herattributietraining, focust op het herstructureren van bepaalde gedachten. Zelfbeoordeling richt zich breder op het zelfbeeld en de impact van gedrag op persoonlijke waarden en identiteit. Herattributietraining zoomt daarentegen specifiek in op het herinterpreteren van oorzaken van gedrag.
  • Beoordelen van gedragseffecten op omgeving is een vergelijkbare techniek waarbij het draait om het reflecteren over de gevolgen van je gedrag (in de plaats van de oorzaken).
  • Zelfbevestiging is een vergelijkbare techniek waarbij mensen reflecteren om bepaalde situaties vanuit een breder perspectief te zien, wat mooi aansluit bij herattributietraining.

Aanvullende techniek

  • Mogelijkheden tot sociale vergelijking: anderen observeren kan inspiratie geven voor nieuwe perspectieven rond attributies. In een groepssessie voor mensen die moeite hebben met het vasthouden van gezonde gewoontes, vertelt een deelnemer bijvoorbeeld dat zij haar mislukking om te sporten toeschreef aan "gebrek aan discipline." Iemand anders deelt hoe hij soortgelijke situaties herinterpreteerde door de invloed van externe factoren, zoals tijdsgebrek en werkdruk, te erkennen. Door deze vergelijking beseft de eerste deelnemer dat haar interpretatie wellicht te streng was en dat het niet volledig aan haar discipline lag. Dit helpt haar om realistischere attributies te maken, bijvoorbeeld: "Ik had een drukke week, maar dat betekent niet dat ik geen discipline heb. Volgende week kan ik opnieuw een poging doen."
  • Zelfmonitoring, waarbij mensen systematisch hun gedrag en gewoonten registreren (bv. via dagboeken of apps), kan herattributietraining versterken door hen objectief inzicht te geven in hun eigen patronen, waardoor ze beter onderbouwde en realistischere attributies kunnen maken.

    Hoe pas je deze techniek toe?

    Herattributietraining kan je op verschillende manieren toepassen. Het centrale aspect van deze techniek is mensen helpen om de oorzaken van bepaalde gebeurtenissen anders te attribueren. Concreet kan dit op verschillende manieren:

      Inspirerende voorbeelden

      ‘Lessen in Levenskunst – de praktijk van het positief denken’

      Dit boek van Wilfried Van Craen is een praktijkgericht oefenboek waarbij cognitieve herstructurering, en meer specifiek herattributietraining, wordt toegepast aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde inzichten en concrete oefeningen. ‘Het eerste deel van dit boek behandelt de meest voorkomende denkfouten en de onderliggende opvattingen die er de oorzaak van zijn. In het tweede deel leer je ze omzetten naar een meer constructieve perceptie. Op die manier kan je ook beter omgaan met moeilijke emoties.”

      Hier vind je een concrete oefening uit het boek:

      VAD – ‘Mijn helpende gedachten’

      Het VAD (Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) heeft een handleiding ontwikkeld met oefeningen om terugval te voorkomen bij problemen met middelengebruik, gamen of gokken. De oefening 'Mijn helpende gedachten' ondersteunt cliënten bij het herkennen en ombuigen van niet-helpende gedachten of attributies die kunnen leiden tot terugval. Deze oefening moedigt cliënten aan om bewust te worden van negatieve denkpatronen of attributies en deze te vervangen door helpende gedachten die bijdragen aan hun hersteldoelen. Door het identificeren van situaties waarin niet-helpende gedachten optreden en het formuleren van constructieve alternatieven, leren cliënten effectiever om te gaan met uitdagingen en verminderen ze het risico op terugval. Deze aanpak versterkt het zelfvertrouwen en bevordert een duurzame gedragsverandering.

      Online training ‘Rust in je Hoofd’

      In de online training ‘Rust in je Hoofd’ van Wilfried Van Craen & Amaryllis Laenen is er een hoofdstuk gewijd aan attributies. Hierbij krijgt de deelnemer eerst theoretische achtergrond via een video en tekst, en nadien ook enkele oefeningen rond herattribueren.

      Het meisje dat nooit fouten maakte’

      Herattrib boek 1

      Dit boek van Mark Pett en Gary Rubinstein vertelt het verhaal van een perfect meisje dat uiteindelijk een fout maakt en leert hoe tijdelijk en extern fouten kunnen zijn. Het benadrukt dat falen een normale, niet-permanente ervaring is en moedigt kinderen aan om fouten niet intern en stabiel te attribueren.

      De jongen die draken kweekte’

      Herattrib boek 2

      In dit boek van Andy Shepherd wordt de nadruk gelegd op de interne eigenschappen van het hoofdpersonage, zoals creativiteit en doorzettingsvermogen, waardoor kinderen leren succes aan hun eigen kwaliteiten toe te schrijven.

      Referenties

      • Marlatt, G. A., & Donovan, D. M. (2005). Relapse prevention: Maintenance strategies in the treatment of addictive behaviors (2nd ed.). Guilford Press.
      • Marlatt, G. A., & Gordon, J. R. (1985). Relapse prevention: Maintenance strategies in the treatment of addictive behaviors. Guilford Press.
      • Weiner, B. (1985). An Attributional Theory of Achievement Motivation and Emotion. Psychological Review, 92(4), 548-573.

      Auteur: Amaryllis Laenen (Howest) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten

      Drijfveren
      Reflectieve drijfveren
      Eigen-effectiviteit
      Doelen en intenties