Meer info over deze techniek

Het belang van de individuele context bij gedragsverandering vind je in verschillende theorieën terug. Individualisatie verhoogt de motivatie door het stellen van haalbare doelen en het bieden van de nodige ondersteuning. Het is vanzelfsprekend dat individualisatie altijd gepaard gaat met het inzetten van extra middelen in vergelijking met one-size-fits-all benaderingen.

    Vergelijkbare technieken

    Op maat werken past interventies aan op basis van vooraf geselecteerde kenmerken. Zo worden ze relevanter en beter herkenbaar voor een individu of een doelgroep. Het verschil met individualisatie is dus dat er hier wordt gefocust op specifieke kenmerken die meestal op voorhand bevraagd worden. Op basis van de verzamelde informatie wordt advies gegeven of een actieplan opgesteld. Individualisatie richt zich op persoonlijke vragen en behoeften die tijdens een interventie/gesprek aan bod komen.

    Gradueel opbouwen van taken deelt het gewenste gedrag op in taken/oefeningen en past de moeilijkheidsgraad aan op basis van de fysieke en mentale mogelijkheden van een individu.

    Hoe pas je deze techniek toe?

    Individualisatie kan op verschillende manieren en in verschillende contexten worden toegepast. Individualisatie wordt vaak gebruikt als een leidend principe (i.p.v. een aparte techniek) bij het toepassen van andere technieken. Onderzoek toont duidelijk aan dat interventies die rekening houden met individuele behoeften, situaties en vragen succesvoller zijn.

    Tijdens individuele begeleiding neem je de tijd om persoonlijke drempels (bv. een drukke job) en hefbomen (bv. steun van je familie) voor gedragsverandering in kaart te brengen. Je betrekt de persoon ook actief bij het opstellen en aanpassen van de interventie. Motiverende gespreksvoering (techniekenfiche binnenkort beschikbaar) is een benadering die een individuele begeleiding tot gedragsverandering goed kan ondersteunen.

    Bij groepssessies is het belangrijk om voldoende tijd en ruimte te voorzien zodat de deelnemers persoonlijke vragen kunnen stellen over de interventie. Pas de instructies ook aan op basis van persoonlijke voortgang. Dat helpt ervoor te zorgen dat iedereen gemotiveerd blijft en niemand zich achtergelaten voelt.

    Uit onderzoek blijkt dat individuele ondersteuning een cruciale rol speelt in de effectiviteit van interventies, zonder significant verschil tussen fysieke of online benaderingen.

    Binnen grotere campagnes zijn info- en luisterlijnen een manier om individualisatie toe te passen. Mensen krijgen zo bijvoorbeeld de kans om persoonlijke vragen te stellen of mogelijke oplossingen voor bestaande drempels te bespreken.

      Inspirerende voorbeelden

      Bewegen Op Verwijzing

      Bewegen op verwijzing

      Een Bewegen Op Verwijzing-coach helpt mensen met een gezondheidsrisico op weg naar een actiever leven. De beweegcoach houdt rekening met individuele behoeften en voorkeuren en geeft de kans om persoonlijke vragen over beweging en het gezamenlijk opgemaakte beweegplan te stellen.

      Diabetes infolijn

      Diabetes infolijn

      Bij de diabetes infolijn kan je bijvoorbeeld vragen stellen over de effectiviteit van gedragsveranderingen (‘Zijn suikervrije koeken een goede optie voor mij?’) of de evolutie van je diabetes en mogelijke reacties hierop (‘Mijn suikerwaarden zijn verhoogd. Wat betekent dit en wat kan ik hier zelf aan doen?’).

      Awel

      Awel

      Awel-Luisterlijn voor kinderen en jongeren: persoonlijke vragen stellen of verhalen delen over pesten, mentale gezondheid, suïcide, scheiding, veerkracht en relaties.

      Referenties

      • Jia-Hua Zhang, Liu-cong Zou, Jia-jia Miao, Ye-Xing Zhang, Gwo-Jen Hwang & Yue Zhu (2019): An individualized intervention approach to improving university students’ learning performance and interactive behaviors in a blended learning environment, Interactive Learning Environments, DOI: 10.1080/10494820.2019.1636078
      • Santarossa S, Kane D, Senn C, Woodruff S (2018): Exploring the Role of In-Person Components for Online Health Behavior Change Interventions: Can a Digital Person-to-Person Component Suffice? DOI: 10.2196/jmir.8480

      Reflectieve drijfveren
      Eigen-effectiviteit
      Attitudes
      Uitkomstverwachting
      Risicoperceptie