Meer info over deze techniek

Nudging is een benadering van gedragsverandering waarbij je meer doet dan enkel informeren, maar minder ‘hard’ optreedt dan bij het invoeren van verplichtingen, verboden of fiscale maatregelen. Denk daarbij aan de metafoor van de wortel en de stok. Nudging omvat verschillende soorten technieken die binnen deze benadering vallen. Om dieper te kunnen ingaan op elke techniek en de bijhorende aandachtspunten, hebben we elke nudgingtechniek ook uitgewerkt in afzonderlijke techniekenfiches.

    Reflectief versus automatisch

    Veel van onze dagelijkse gezondheidsgedragingen zijn niet zomaar een gevolg van rationeel weloverwogen keuzes, maar ontstaan ook, en zelfs vooral, uit automatische en veelal onbewuste short-cuts in ons denken. In de literatuur worden dit heuristieken genoemd, of automatische beslisregels. Gelukkig zijn die automatische beslisregels best voorspelbaar. Zo zijn we geneigd om te kiezen voor dingen die in het oog springen, die als standaardkeuze voorgesteld worden, of die gekozen worden door de meerderheid.

    En maar goed ook. Ga maar eens na hoelang het zou duren als je elke beslissing die je tijdens een dag neemt, zou moeten onderzoeken aan de hand van rationele argumenten. Daarvoor ontbreekt het ons aan tijd, wilskracht en mentale capaciteiten. En net daar spelen nudges handig op in.


    Subtiele duwtjes in de keuzearchitectuur

    Nudges spelen in op ons gedrag door kleine wijzigingen aan te brengen in de keuzearchitectuur, de manier waarop keuzeopties worden voorgesteld. Nudges zijn dus ‘subtiele duwtjes’ die het gewenste gedrag stimuleren door het bijvoorbeeld gemakkelijker of aantrekkelijker te maken, of door aan te duiden dat de meerderheid het gewenste gedrag stelt.
    Er zijn heel wat ethische uitdaging gelinkt aan het nudgen. Lees hier meer daarover.
    Het is, net zoals bij veel technieken, van belang dat je met een kritische blik blijft kijken. De laatste jaren komen er wel meerdere genuanceerde visies over nudging naar boven. Dat het effect niet altijd even groot is, lees je hier.


    Kenmerken

    De kenmerken die nudges onderscheiden van andere gedragsveranderingstechnieken zijn:


    Het Vlaams Instituut Gezond Leven maakte onderstaande beslisboom die nagaat of een bepaalde techniek een nudge is of niet.

    Flow chart nudging


    Soorten nudges

    Nudging is een overkoepelende term die verschillende vormen kent. Enkele subtypes:

      Vergelijkbare technieken

      • Facilitatie is er - net zoals nudging - op gericht om het gewenste gedrag makkelijker te maken. Hiervoor gebruikt men ondersteuningsmiddelen of gaat men obstakels wegnemen. Nudging werkt eerder in op de (onbewuste) motivatie óm een gedrag te stellen.
      • Stimuluscontrole bestaat uit het wegnemen van triggers voor ongezond gedrag en het toevoegen van triggers voor gezond gedrag. Dit is een van de vormen van nudging.

      Hoe pas je deze techniek toe?

      Voor de praktische toepassing verwijzen we door naar de verschillende subtypes aangezien ze elk een andere uitwerking nodig hebben. Je kan de linken naar de subtypes hierboven bij de ‘soorten nudges’ terugvinden.

      Inspirerende voorbeelden

      Voetzoolsticker 10.000 stappen

      Voetzoolsticker

      Maak 10.000 stappen bekend met deze voetzoolsticker. Plaats een 4-tal voetstickers bijvoorbeeld op de grond voor een trap. Zo motiveer je je bezoeker om de trap te nemen in plaats van de lift. Je kan de sticker ook ergens anders op de grond kleven, om je bezoeker bewust te maken van 10.000 stappen per dag.

      Gezonde voeding in sociale voedselvoorzieningen

      Gezonde voeding in sociale voedselvoorzieningen

      Het project ‘Gezonde voeding in sociale voedselvoorzieningen’ biedt ondersteuning om het aanbod gezonde voeding te verfijnen bij de sociale kruidenier, sociaal restaurant, voedselbedeling, … Heel wat materialen en toepassingen werden ontwikkeld. Eén daarvan zijn de receptenfiches van verschillende groenten en peulvruchten. Deze werden geëtaleerd bij de groenten en peulvruchten in kwestie. Door deze bij het desbetreffende product te plaatsen, werd het voedingsmiddel in de kijker gezet en werd de zichtbaarheid vergroot. Daarnaast was het ook telkens een gezond recept, dat ook een duwtje in de richting van een gezonde maaltijd gaf.

      Silver

      Silver serious game nudging

      Silver is een serious game die de geestelijke gezondheid van jongeren tussen 12 en 16 jaar wil versterken. De game werd ontwikkeld door het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP), in samenwerking met CREATE.eu. In Silver volgen jongeren een aantal personages en verhaallijnen. Daardoor krijgen ze op een creatieve en interactieve manier meer inzicht in hun gedachten, emoties en gedrag. Silver bouwt aan het herkennen en aanpakken van denkgewoontes en het reguleren van emoties. Indirect werkt het ook aan het probleemoplossend denken en sociale vaardigheden. De inhoud is gebaseerd op cognitieve gedragspsychologie. Onderzoek bij meer dan 1000 jongeren in Vlaanderen bevestigde de positieve effecten van Silver o.a. op vlak van emotieregulerende vaardigheden. Door het als een serious game te ontwikkelen, wordt het aantrekkelijker om hiermee bezig te zijn.

      Nudging materialen omtrent voeding

      Nudgingpakket voeding

      Er zijn verschillende pakketten met nudgingmaterialen beschikbaar voor diverse settings (bedrijven, onderwijs, sportclubs, ...)omtrent tussendoortjes, lunchmaaltijden en dranken.

      Locatiestickers wisselwerken

      Locatiesticker wisselwerken 1

      Het Vlaams Instituut Gezond Leven ontwierp locatiestickers die je in je kantoor of werkruimtes kan ophangen om medewerkers te inspireren om te wisselwerken. Het zijn een vorm van reminders, wat ook een manier van nudgen is.

      Pauzesoftware

      Er bestaat heel wat software om je eraan te herinneren je zitgedrag even te onderbreken. Dit soort software werkt goed op korte termijn, maar wel enkel wanneer de melding je werk niet stoort en je het kan omzeilen als het niet past.

      Referenties

      • Cadario, R., & Chandon, P. (2020). Which healthy eating nudges work best? A meta-analysis of field experiments. Marketing Science, 39(3), 465-486.
      • Hummel, D., & Maedche, A. (2019). How effective is nudging? A quantitative review on the effect sizes and limits of empirical nudging studies. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 80, 47-58.
      • Maier, M., Bartoš, F., Stanley, T. D., Shanks, D. R., Harris, A. J., & Wagenmakers, E. J. (2022). No evidence for nudging after adjusting for publication bias. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(31), e2200300119.
      • Szaszi, B., Palinkas, A., Palfi, B., Szollosi, A., & Aczel, B. (2018). A systematic scoping review of the choice architecture movement: Toward understanding when and why nudges work. Journal of Behavioral Decision Making, 31(3), 355-366.
        Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2009). Nudge: improving decisions about health, wealth, and happiness. Rev. and expanded ed. New York, Penguin Books.
      • Vermote, M., Nys, J., Versele, V., D'Hondt, E., Deforche, B., Clarys, P., & Deliens, T. (2020). The effect of nudges aligned with the renewed Flemish Food Triangle on the purchase of fresh fruits: An on-campus restaurant experiment. Appetite, 144, 104479.
      Sociale normen
      Automatische drijfveren
      Behoeften en verlangens
      Gewoonten
      Associaties