Meer info over deze techniek

Theoretische onderbouwing

Verbale aanmoediging is gebaseerd op de principes van de Social Cognitive Theory (Bandura, 1971), die stelt dat mensen leren en zich ontwikkelen door observatie en interactie met anderen. Deze theorie benadrukt het belang van zelfeffectiviteit, oftewel het geloof in eigen kunnen, als een cruciale factor voor gedragsverandering.

Daarnaast zijn de verschillende zelfregulatietheorieën (oa. Bandura, Baumeister, Schunk) relevant, omdat ze inzicht bieden in hoe individuen hun eigen gedrag kunnen reguleren en aanpassen. Verbale aanmoediging kan helpen om deze zelfregulatie te versterken door individuen te motiveren en hen te ondersteunen in hun overtuiging dat ze in staat zijn om hun doelen te bereiken.

De zelfdeterminatietheorie (ZDT), ontwikkeld door Deci en Ryan (2000), is een invloedrijke theorie binnen de psychologie die zich richt op de motivatie en de psychologische basisbehoeften van individuen. Eén van die basisbehoeften is de behoefte aan competentie. Het verwijst naar de wens van individuen om zich bekwaam en effectief te voelen. De techniek verbale aanmoediging speelt voornamelijk in op deze specifieke behoefte doordat mensen gewezen worden op reeds aanwezige competenties, hulpbronnen en eigen oplossingen en gestimuleerd worden deze in te zetten of verder te ontwikkelen. Wanneer mensen zich competent voelen, ervaren ze een gevoel van voldoening en zelfvertrouwen, wat hen motiveert om nieuwe taken en uitdagingen aan te gaan.

De Self-Affirmation Theory, ontwikkeld door Steele (1988), biedt inzicht in hoe individuen omgaan met bedreigingen voor hun zelfbeeld. De theorie stelt dat mensen een fundamentele behoefte hebben om een positief zelfbeeld te behouden. Wanneer dit zelfbeeld wordt bedreigd, bijvoorbeeld door negatieve feedback of tegenstrijdige informatie, kunnen mensen zich defensief opstellen of hun gedrag rechtvaardigen. Steele betoogt dat individuen in staat zijn om deze bedreigingen te verminderen door zich te richten op andere positieve aspecten van zichzelf. Het geven van overtuigende boodschappen die het geloof en vertrouwen in eigen kunnen versterken, helpt om hun zelfwaardering te behouden en om zo de impact van bedreigende informatie te verminderen.

Vergelijkbare technieken

  • Persuasieve communicatie: deelnemers kunnen via verschillende overtuigende communicatietechnieken gemotiveerd worden tot gedragsverandering. Verbale aanmoediging is een specifieke vorm van deze persuasieve communicatie.
  • Argumenteren (techniek binnenkort beschikbaar): via het aanvoeren van feiten die bewijzen dat een bepaalde gedragsverandering aan te raden is, kunnen deelnemers aangemoedigd worden om zelf tot gedragsverandering over te gaan.

Aanvullende technieken

  • De techniek feedback geeft deelnemers informatie over hun prestaties, inspanningen en gedrag. Hierdoor worden vaardigheden, competenties en successen zichtbaar. Via verbale aanmoediging kan dan het geloof en vertrouwen in eigen kunnen verder versterkt worden.
  • Bekrachtiging (techniek binnenkort beschikbaar) is een mogelijke aanvullende techniek omdat het bekrachtigen van gewenst gedrag aanmoedigend werkt. Het zorgt er ook voor dat mensen meer gaan willen doen van dat wat werkt.
  • Bij zelfbevestiging worden deelnemers uitgenodigd om te reflecteren op dat wat ze belangrijk vinden en/of dat waar ze goed in zijn. Verbale aanmoedigingen kunnen hierop verder bouwen.
  • Bij succeservaringen bevorderen ligt de focus op het faciliteren van ervaringen waarbij deelnemers zelf stap voor stap succes ondervinden en dus nieuwe of reeds aanwezige competenties ontdekken die via verbale aanmoediging kunnen benadrukt worden.
  • Motiverende gespreksvoering (techniek binnenkort beschikbaar) is een aanvullende techniek omdat iemands persoonlijke redenen om te veranderen onderzocht worden. Daarbij worden aanwezige competenties geëxploreerd en worden technieken zoals waarderen en bekrachtigen ingezet om de beoogde gedragsverandering te bereiken.

    Hoe pas je deze techniek toe?

      Inspirerende voorbeelden

      De activiteit-app op Apple Watch

      Applewatch

      Deze app probeert je op verschillende manieren aan het bewegen te krijgen. De app toont drie ringen: een ring voor bewegen, een ring voor trainen en een ring voor staan. Het doel is om dagelijks de drie ringen te sluiten. De Apple Watch moedigt je op verschillende manieren aan om dit doel te halen.

      Bijvoorbeeld: “Gisteren maakte je alle drie de ringen vol! Ik durf te wedden dat je dat vandaag weer lukt!”

      Je kunt je ringen delen met familie en vrienden en meldingen krijgen over hun vorderingen en ze aanmoedigen of er een wedstrijdje mee aangaan.

      Leidraad en inspiratiebox: hoe motiveer je cliënten om aan de slag te gaan met hun middelengebruik, gamen of gokken?

      Leidraad VAD

      VAD ontwikkelde een leidraad en inspiratiebox met daarin tal van gespreksmethodieken die hulpverleners kunnen helpen om met cliënten in gesprek te gaan over middelengebruik, game- of gokgedrag. Je vindt er onder andere het Kwaliteitenspel terug. Via dit spel krijgt de deelnemer inzicht in de eigen kwaliteiten, waardoor het vertrouwen in de eigen verandermogelijkheden wordt versterkt en toeneemt. Verder vind je hier ook de methodieken Goedgevoeldagboek en Krachtenmatrix terug. Dit zijn ook methodieken die als doel hebben om de deelnemer te laten stilstaan bij eigen krachten en mogelijkheden en om aan te moedigen om aandacht te geven aan positieve ervaringen en gevoelens.

      Referenties

      • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26.
      • Cohen, G. L., & Sherman, D. K. (2014). The Psychology of Change: Self-Affirmation and Social Psychological Intervention. Annual Review of Psychology, 65(1), 333–371. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115137
      • Creswell, J. D., & Sherman, D. K. (2012). The role of self-affirmation in reducing health disparities. In J. M. Suls & K. A. Wallston (Eds.), Social psychological foundations of health and illness (pp. 145-164). Wiley-Blackwell.
      • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum. Deci, E.L., Ryan, R. M. et al. (2021). Legacies in motivation science. Building a Science of Motivated Persons: Self-Determination Theory’s Empirical Approach to Human Experience and Regulation of Behavior. Vol. 7, No. 2, 97 – 110.Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
      • Deveugele, M., PhD (2016). Motivationele gespreksvoering. Ugent. Miller, W. R., & Rollnick, S. (3de editie, 2021). Motiverende Gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Houten: Ekklesia.
      • Sherman, D. K., & Cohen, G. L. (2006). The psychology of self-affirmation: Maintaining the integrity of the self. Annual Review of Psychology, 57, 607-630.
      • Steele, C. M. (1988). The psychology of self-affirmation: Sustaining the integrity of the self. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 21, pp. 261-302). Academic Press.

      Auteur: Debbie Van de Putte (Arteveldehogeschool) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten.

      Drijfveren
      Reflectieve drijfveren
      Eigen-effectiviteit
      Context
      Sociaal-culturele context
      Sociale normen
      Sociale invloeden: steun of druk