Meer info over de techniek

Theoretische onderbouwing

De Communication-Persuasion Matrix van McGuire (1969) beschrijft hoe persuasieve communicatie attitudes en gedrag beïnvloedt. Het model verdeelt het overtuigingsproces in 'inputs' (factoren die bepalen hoe een boodschap wordt ontvangen) en 'outputs' (stappen in het overtuigingsproces).

Kernpunten van de Communication-Persuasion Matrix

  • Overtuiging verloopt in stappen (outputs): als één stap ontbreekt (bv. het publiek besteedt geen aandacht aan de boodschap), is de kans op succes klein.
  • Een boodschap werkt niet voor iedereen op dezelfde manier: door de boodschap af te stemmen op de kenmerken van de ontvanger, vergroot de kans op overtuiging.
  • Sterke argumenten alleen zijn onvoldoende: de manier waarop een boodschap wordt gebracht en de geloofwaardigheid van de spreker spelen een cruciale rol. Zelfs het beste argument werkt niet als de spreker niet betrouwbaar overkomt of als de boodschap slecht wordt gecommuniceerd.
  • Te veel herhaling kan averechts werken: als een boodschap te vaak wordt herhaald, kan dit leiden tot vermoeidheid of weerstand, waardoor mensen minder geneigd zijn om hun gedrag aan te passen. Voor de meeste mensen zijn drie tot vijf herhalingen voldoende om een boodschap te versterken, zonder dat het te veel wordt.

Door hier rekening mee te houden, kan een boodschap effectiever worden ingezet om gedragsverandering te stimuleren.

Ook het Elaboration Likelihood Model (ELM) van Petty & Cacioppo (1986) biedt inzicht in hoe mensen informatie verwerken en hoe dit kan leiden tot attitudeverandering. Er zijn twee routes waarlangs informatieverwerking plaatsvindt:

  • via de centrale route waarbij mensen de informatie zorgvuldig analyseren en logica en bewijsmateriaal gebruiken;
  • via de perifere route waarbij mensen worden beïnvloed door emoties of de geloofwaardigheid van de boodschapper.

Deze theorie stelt dus dat sterke argumenten leiden tot lange termijn gedragsverandering wanneer ze via de centrale route worden verwerkt. Ook de perifere route is van belang, zoals de geloofwaardigheid van de spreker. Sommige theorieën focussen enkel op de perifere route om tot gedragsverandering te komen, zoals bijvoorbeeld nudging.

Vergelijkbare technieken

  • Persuasieve communicatie gebruikt overtuigende boodschappen om de attitudes, verwachtingen en risicopercepties van de doelgroep te beïnvloeden. De techniek argumentatie valt onder de brede noemer ‘persuasieve communicatie.
  • Waar argumentatie vooral werkt met overtuigende boodschappen, versterkt verbale aanmoediging het zelfvertrouwen via positieve en ondersteunende boodschappen.
  • De techniek discussie bestaat uit het aanmoedigen van een groep of duo om over een onderwerp te discussiëren via een open en informeel gesprek. Bij deze techniek worden ook argumenten gedeeld.

Aanvullende technieken

  • Informatie opdelen is een techniek die gebruikt kan worden bij argumenteren. Hierbij wordt de informatie opgedeeld in kleinere stukjes (‘chunks’) die sterk met elkaar samenhangen. Dit maakt de informatie mentaal makkelijker te verwerken.
  • Winst- en verliesframing is een techniek waarbij gezondheidsboodschappen of argumenten met een winstframe de voordelen van gezond gedrag benadrukken (wat valt er te winnen). Een verliesframe daarentegen benadrukt de nadelen van het niet uitvoeren van gezond gedrag.
  • Informatie over goedkeuring van anderen biedt informatie over hoe andere mensen denken over een bepaald gedrag en of zij een voorgestelde gedragsverandering goedkeuren of juist afkeuren. Argumenten die hierop gebaseerd zijn, kunnen helpen om sociale normen te veranderen.
  • Consciousness raising (techniek binnenkort beschikbaar) is een techniek waarbij vaak argumenten gebruikt worden om gezondheidsrisico’s of gevolgen van ongezond gedrag te benoemen.
  • Risico's personaliseren is gericht op het benoemen van het persoonlijk risico van mensen, gebaseerd op hun eigen situatie en vaak in vergelijking met de norm. Argumenten kunnen hiervoor gebruikt worden.
  • Scenario-based risk information (techniek binnenkort beschikbaar) gaat over het aanbieden van risico-informatie volgens bepaalde scenario’s die zich kunnen voordoen (bv. instappen bij een dronken chauffeur). Deze informatie kan aan de hand van argumenten versterkt worden.
  • Perspectief veranderen via framing is een techniek waarbij je bepaalde elementen van een gezondheidsprobleem of gedragsverandering gaat belichten, om zo de attitudes hierover te veranderen. Goede argumenten kunnen hierbij helpen.

    Hoe pas je deze techniek toe?

    Om argumenteren succesvol in te zetten, is interactie essentieel. Wanneer mensen de ruimte krijgen om vragen te stellen of zelf na te denken over de argumenten, wordt de kans groter dat ze de informatie actief gaan verwerken. Herhaling van de kernboodschappen, zonder hierin te overdrijven, versterkt het geheugen en helpt de gedragsintentie te vergroten.

    Daarnaast is het belangrijk om de argumenten zorgvuldig te formuleren en af te stemmen op de doelgroep. Zowel de inhoud als de manier waarop een argument wordt overgebracht, bepaalt de impact.

    Inspirerende voorbeelden

    Vaccinatiecampagne

    Argumenteren Vaccinatiecampagne

    De website allesovervaccineren.be, een initiatief van de Vlaamse overheid, geeft tien heldere argumenten om mensen te stimuleren zich te laten vaccineren. Door concrete voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwingen toont men het belang van vaccinatie en bevordert men de acceptatie ervan. De argumenten sluiten aan bij de leefwereld van mensen. Zo speelt argument tien, “Omdat je vaak op reis gaat”, in op een herkenbare situatie door de vraag te stellen: “Ga je binnenkort op reis?”. Dit wekt nieuwsgierigheid en biedt meteen relevante informatie.

    Fresh Unieke Mondzorg

    Argumenteren Fresh Unieke Mondzorg

    Fresh Unieke Mondzorg wijst op het belang van mondzorg voor cliënten in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) met drie onderbouwde argumenten. Door deze inzichten te delen, willen ze het bewustzijn over mondgezondheid vergroten en bijdragen aan een betere zorgkwaliteit voor cliënten in de geestelijke gezondheidszorg.

    De speelplaats met toekomst

    Argumenteren De Speelplaats Met Toekomst

    In 2018 werd een projectoproep ‘bewegingsvriendelijke en gedeelde speelplaatsen’ gelanceerd door de toenmalige ministers Hilde Crevits en Philippe Muyters. Het hoofddoel van deze oproep was om scholen een extra duwtje in de rug te geven om zich in te zetten voor toekomstgerichte speelplaatsen die kunnen gedeeld worden met anderen, zoals jeugdbewegingen. Hiervoor werd een inspiratiegids uitgewerkt boordevol argumenten waarom dit zo belangrijk is.

    Bevolkingsonderzoek Aangeboren Aandoeningen

    Argumenteren Bevolkingsonderzoek Aangeboren Aandoeningen

    De affiche voor het bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen in Vlaanderen maakt gebruik van de gedragsveranderingstechniek argumenteren. Hierbij worden rationele en feitelijke redenen gegeven om deelname aan de screening te bevorderen. Zo wordt er bijvoorbeeld aan de hand van volgend argument aangehaald dat tijdige opsporing belangrijk is voor de gezondheid en behandeling van baby’s: “Zo kunnen we tijdig zeldzame ziektes opsporen en behandelen.”

    Referenties

    • Arijs, C. (2025). Debat. [Powerpoint-presentatie]. Universiteit Gent. Bartholomew Eldredge, L. K., Markham, C. M., Ruiter, R. A. C., Fernández, M. E., Kok, G., & Parcel, G. S. (2016). Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach (4e ed.). Jossey-Bass.
    • Carey, R. N., Connell, L. E., Johnston, M., Rothman, A. J., de Bruin, M., Kelly, M. P., & Michie, S. (2019). Behavior Change Techniques and Their Mechanisms of Action: A Synthesis of Links Described in Published Intervention Literature. Annals of behavioral medicine: a publication of the Society of Behavioral Medicine, 53(8), 693–707. https://doi.org/10.1093/abm/kay078
    • Fishbein, M. & Azjen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Chapter 11: Strategies of Change: Persuasive Communication. Retrieved from https://people.umass.edu/aizen/f&a1975.html
    • Labrie N. H. (2015). The promise and prospects of argumentation for public health communication. Journal of public health research, 4(1), 547. https://doi.org/10.4081/jphr.2015.547
    • McGuire, W. J. (1985). Attitudes and attitude change. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology (Vol. 2, pp. 233-346). Random House.
    • Mimiaga, M. J., Reisner, S. L., Reilly, L., Soroudi, N., & Safren, S. A. (2009). Individual interventions. In Elsevier eBooks (pp. 203–239). https://doi.org/10.1016/b978-0-12-374235-3.00008-x
    • Novaes, C. D. (2020). The Role of Trust in Argumentation. Informal Logic, 40(2), 205–236. https://doi.org/10.22329/il.v40i2.6328
    • Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 19, pp. 123-205). Academic Press.

    Auteur: Ulrike Accoe (Howest) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten

    Competenties
    Psychosociale competenties
    Kennis
    Drijfveren
    Reflectieve drijfveren
    Attitudes
    Uitkomstverwachting
    Risicoperceptie
    Sociale rol en identiteit