Meer info over deze techniek

Persuasieve communicatie omvat veel technieken en inzichten. Bekijk daarom zeker ook de andere technieken in onze tool die gelinkt zijn aan persuasieve communicatie, zoals ‘winst- en verliesframing’, ‘agendasetting’ en ‘argumenten’ (techniekenfiches binnenkort beschikbaar).
Voor een volledig overzicht van wat persuasieve communicatie is, hoe het werkt en hoe je het gebruikt, lees je onze leidraad en bijbehorende checklist. Je kunt via onze Gezond Leven Academie ook een training ‘Effectieve communicatie in preventie en gezondheidsbevordering: wat kunnen we leren van sociale marketing?’ volgen.

Bij Gezond Leven stelden we 10 vuistregels op voor engagerende en overtuigende boodschappen, zoals wij persuasieve communicatie noemen. Die helpen je voor nu allicht al een aardig eind op weg:

  1. Trek de aandacht: zorg dat je boodschap gezien wordt.
  2. Wees duidelijk: zorg dat je boodschap begrepen wordt.
  3. Maak het haalbaar: verlaag veranderangst.
  4. Benadruk incentives: geef een extra duwtje in de rug.
  5. Stel een positieve sociale norm en bied sociale steun.
  6. Kies voor geloofwaardig bewijs.
  7. Hanteer een geschikt frame. (Zie ook 'winst- en verliefsframing'.)
  8. Kies de juiste boodschapper.
  9. Vermijd stigmatisering en culpabilisering.
  10. Communiceer met oog voor diversiteit.

Hoe pas je deze techniek toe?

De meest duidelijke toepassingen van persuasieve communicatie zie je in gezondheidscampagnes die inzetten op een mix van kanalen (klassieke media, sociale media, affichering, …): een rookstopcampagne, een sensibiliseringscampagne rond bevolkingsonderzoek, ... Ook tijdens de COVID-19-pandemie werden technieken van persuasieve communicatie wereldwijd met (wisselend) succes ingezet. Maar ook in kleinere veranderingsgerichte communicatie-acties kan je de technieken van persuasieve communicatie toepassen: in je nieuwsbrief, een artikel op je website, …

Persuasieve communicatie wordt in een gezondheidscontext vooral gebruikt om te communiceren met de burger: om die te informeren en sensibiliseren over en te motiveren tot een gezonde leefstijl. Maar je kan de principes van persuasieve communicatie ook toepassen wanneer je het beleid wil beïnvloeden, bijvoorbeeld in lobby- of agendasettingcampagnes.

Ook op individueel niveau kan gewerkt worden met persuasieve communicatie. Een arts kan bijvoorbeeld gebruik maken van winstframing (‘Met deze behandeling ervaart 88% een verbetering van hun energiepeil’) om een patiënt te overtuigen deel te nemen aan een behandeling. Motiverende gespreksvoering, die ook 1-op-1 (of in groep) wordt toegepast, zit niet op dat overtuigende niveau. Hierin gaat de gespreksleider samen met de cliënt op zoek naar persoonlijke redenen om te willen veranderen. Hierdoor wordt de persoonlijke motivatie versterkt, wat een voorwaarde is voor gedragsverandering.

Inspirerende voorbeelden

Man therapy

Man Therapy

Humor is 1 van de technieken binnen persuasieve communicatie. Een humoristische boodschap valt meer op en wordt langer onthouden. Dat verhoogt de kans dat mensen zich de boodschap zullen herinneren wanneer ze een concrete beslissing moeten nemen.

De effectieve Amerikaanse campagne ‘Man therapy’, gelanceerd in 2012, maakt hier volop gebruik van. De campagne wil mannen en hun naasten aanmoedigen te spreken over hun emoties en over thema’s als suïcide, depressie en drugsgebruik. De fictieve dr. Rich Mahogany moedigt ze hiertoe aan met droge humor.

Bekijk de filmpjes op het Youtube-kanaal van dr. Mahogany. Onze favoriet? Die waarin hij de yogapose ‘Majestic Mahogany’ laat zien…

NIX18

NIX18

De Nederlandse hersenwetenschapper Erik Scherder is al sinds jaar en dag een zeer graag gezien persoon in de media door zijn aanstekelijke manier van spreken en zijn heldere uitleg. Een onderdeel van de campagne NIX18 van de Nederlandse overheid is een reclame waarin hij ouders toespreekt die op het punt staan om hun 16-jarige dochter een alcoholisch drankje te schenken. Hier, en in andere filmpjes, wordt gebruik gemaakt van de bekendheid én expertise van professor Scherder (2 gebruikte elementen in persuasieve communicatie). De campagne wil de norm versterken dat het gewoon is om tot je 18de niet te drinken en niet te roken en richt zich in eerste instantie op de omgeving in plaats van op de jongeren zelf.

Referenties

Sociaal-culturele context
Sociale normen
Psychosociale competenties
Kennis
Reflectieve drijfveren
Eigen-effectiviteit
Attitudes
Uitkomstverwachting
Risicoperceptie
Automatische drijfveren
Behoeften en verlangens