Persuasieve communicatie
Meer info over deze techniek
Voor een volledig overzicht van wat persuasieve communicatie is, hoe het werkt en hoe je het gebruikt, lees je onze leidraad en bijbehorende checklist. Je kunt via onze Gezond Leven Academie ook een training ‘Effectieve communicatie in preventie en gezondheidsbevordering: wat kunnen we leren van sociale marketing?’ volgen.
Vergelijkbare/aanvullende technieken
Persuasieve communicatie omvat veel technieken en inzichten. Bekijk daarom zeker ook de andere technieken in onze tool die gelinkt zijn aan persuasieve communicatie, zoals:
- winst- en verliesframing
- perspectief veranderen via framing
- scenario-based risk information (techniekenfiche binnenkort beschikbaar)
- argumenteren
- risico's personaliseren
- overtuigingen selecteren
- agenda setting (techniekenfiche binnenkort beschikbaar)
- pleitbezorging via massamedia
Hoe pas je deze techniek toe?
Bij Gezond Leven stelden we 10 vuistregels op voor engagerende en overtuigende boodschappen, zoals wij persuasieve communicatie noemen. Die helpen je voor nu allicht al een aardig eind op weg:
- Trek de aandacht: zorg dat je boodschap gezien wordt.
- Wees duidelijk: zorg dat je boodschap begrepen wordt.
- Maak het haalbaar: verlaag veranderangst.
- Benadruk incentives: geef een extra duwtje in de rug.
- Stel een positieve sociale norm en bied sociale steun.
- Kies voor geloofwaardig bewijs.
- Hanteer een geschikt frame. (Zie ook 'winst- en verliesframing' en 'perspectief veranderen via framing'.)
- Kies de juiste boodschapper.
- Vermijd stigmatisering en culpabilisering.
- Communiceer met oog voor diversiteit.
Toepassingsmogelijkheden
Een mix van kanalen Open
Communiceren met de burger Open
Op individueel niveau Open
Inspirerende voorbeelden
Man therapy
Humor is 1 van de technieken binnen persuasieve communicatie. Een humoristische boodschap valt meer op en wordt langer onthouden. Dat verhoogt de kans dat mensen zich de boodschap zullen herinneren wanneer ze een concrete beslissing moeten nemen.
De effectieve Amerikaanse campagne ‘Man therapy’, gelanceerd in 2012, maakt hier volop gebruik van. De campagne wil mannen en hun naasten aanmoedigen te spreken over hun emoties en over thema’s als suïcide, depressie en drugsgebruik. De fictieve dr. Rich Mahogany moedigt ze hiertoe aan met droge humor.
Bekijk de filmpjes op het Youtube-kanaal van dr. Mahogany. Onze favoriet? Die waarin hij de yogapose ‘Majestic Mahogany’ laat zien…
NIX18
De Nederlandse hersenwetenschapper Erik Scherder is al sinds jaar en dag een zeer graag gezien persoon in de media door zijn aanstekelijke manier van spreken en zijn heldere uitleg. Een onderdeel van de campagne NIX18 van de Nederlandse overheid is een reclame waarin hij ouders toespreekt die op het punt staan om hun 16-jarige dochter een alcoholisch drankje te schenken. Hier, en in andere filmpjes, wordt gebruik gemaakt van de bekendheid én expertise van professor Scherder (2 gebruikte elementen in persuasieve communicatie). De campagne wil de norm versterken dat het gewoon is om tot je 18de niet te drinken en niet te roken en richt zich in eerste instantie op de omgeving in plaats van op de jongeren zelf.
Referenties
- Spencer-Thomas, S., Hindman, J., Conrad, J. (2014) Man Therapy: Outreach and Impact on Men’s Mental Health Program 18 Months After Launch. Geraadpleegd op 22/05/2023, van https://onlinepublichealth.gwu.edu/resources/health-communication-campaigns/
- Stinesen, B., Renes, R.J., Hermsen, S., (2013) Toolkit Persuasieve Technieken 1.0. Hogeschool Utrecht. Geraadpleegd op 22/05/2023, van https://www.sander-hermsen.nl/toolkit-persuasieve-technieken/
- Van den Putte, B., Verlegh, P., Wennekers, A., Welten, S., Mollen, S., Fransen, M. (2015) Gedragsverandering via campagnes 2.0 Aanvullende inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Geraadpleegd op 25/05/2023, van https://www.communicatierijk.nl/documenten/publicaties/2015/07/23/gedragsverandering-via-campagnes-2
Auteur: Esther Schenk (Vlaams Instituut Gezond Leven vzw) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten.