Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.11      De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.9      De leerlingen zijn bereid om zich te engageren in de samenleving. (attitudinaal) (3de graad – A stroom, B stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren leggen uit dat het voorkomen van een overmatige energie-inname en het voorkomen van een overconsumptie van vette, zoete en zoutrijke voedingsmiddelen bijdraagt aan zowel een gezond als milieuverantwoord voedselpatroon
  • Jongeren kennen het verschil tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ (zie ook Boodschappen doen en etiketten lezen, thema 4)

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren sommen voorbeelden op van handelingen om voedselverlies te voorkomen
    • Jongeren kunnen kritisch nadenken over de link tussen voedselveiligheid (zie ook Voedselveiligheid, thema 5) en voedselverlies (bv. voedsel dat uit angst wordt weggegooid (appel met rotte plek, yoghurt die één dag over tijd is, …)
    • Jongeren kunnen ook bij de aankoop van voedingsmiddelen reeds voedselverlies trachten te voorkomen (bv. door rekening te houden met de houdbaarheidsdatum, door doordacht te plannen wat men wanneer zal kopen)
    • Jongeren kunnen een weekmenu en boodschappenlijstje gebruiken om voedselverlies te vermijden

      Materialen en methodieken