Plantaardige en dierlijke voeding | 2de graad SO
Voeding
Gezonde en milieuverantwoorde voeding
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
BC 7.11 De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.20 De leerlingen illustreren sociale rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid aan de hand van concrete voorbeelden. (2de graad – A stroom)
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren leggen uit dat aandacht voor de verhouding tussen plantaardige en dierlijke voeding bijdraagt tot zowel gezondheid als milieu
- Jongeren geven aan dat het beter is voor het milieu om groenten en fruit uit het seizoen te kopen en dat het tegelijk lekkerder en goedkoper is
- Jongeren formuleren het duurzaamheidsconcept ‘lokaal’ en ‘seizoensgebonden voedingsmiddelen’
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen de impact vergelijken tussen het consumeren van plantaardige versus dierlijke voeding
- Jongeren reflecteren kritisch over een vegetarisch of veganistische voeding
- Jongeren reflecteren kritisch over de plaats van vis in een milieuverantwoorde voeding
- Jongeren kunnen de duurzame vislabels ASC en MSC herkennen en uitleggen waar ze voor staan
- Jongeren leggen de principes van de WWF viswijzer uit en kunnen deze viswijzer ook hanteren
- Jongeren herkennen de sociale meerwaarde van lokale voeding (bv. het rechtstreeks in contact brengen van consument en boer, waardoor consumenten weten waarvoor ze betalen en waardoor ze weten waar hun voedsel vandaan komt)
- Jongeren staan ook kritisch t.o.v. de concepten lokale en seizoensgebonden voeding en leggen ook verbanden met andere milieuaspecten (bv. groenten/fruit die wel lokaal gekweekt worden maar in verwarmde serres of gedurende maanden in frigo’s bewaard moeten worden)
Materialen en methodieken
- Materialen voedingsdriehoek
- Inspiratiebundel voedingsdriehoek
- Basistekst voedingsdriehoek: gezonde en milieuverantwoorde voeding
- Recepten app Zeker Gezond met gezonde en milieuverantwoorde recepten, boodschappenlijstje en weekmenu
- Handleiding actieve spelletjes over de voedingsdriehoek met spelkaartjes (neutraal en gekleurd)
- Snack & Chill
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 2de graad secundair onderwijs)Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement)