Mentaal welbevinden in de klas: een prioriteit voor Gezond Leven

19.04.2021

Minder sociale contacten, minder structuur, meer onzekerheid ... : de coronapandemie zet ons mentaal welbevinden onder druk. In het bijzonder dat van (kwetsbare) kinderen en jongeren. De coronamaatregelen bemoeilijken hobby’s, contact met leeftijdsgenootjes en nieuwe ervaringen, die nochtans cruciaal zijn voor hun psychosociale ontwikkeling. Daarom is ‘mentaal welbevinden’ in 2021 meer dan ooit een prioriteit voor Gezond Leven, zeker binnen de schoolmuren. Met het project ‘mentaal welbevinden in de klas’ reiken we leraren concrete handvaten en werkvormen aan om het welbevinden van leerlingen te versterken.

Tips en tools voor de (virtuele) klas

Het versterken van het gezondheidsbeleid op school is al jaar en dag prioriteit bij Gezond Leven, waar we met de kadermethodiek Gezonde School op inzetten. Het thema ‘mentaal welbevinden’ krijgt binnen die methodiek steevast een prominent plaatsje. Dit schooljaar werd het onderwerp belangrijker dan ooit, met een coronapandemie die stevig inhakt op het welbevinden van leerlingen en leraren.

Met de steun van de Vlaamse Overheid ontstond zo het project ‘mentaal welbevinden in de klas’, waarmee we de leraar heel wat concrete tips, tools en methodieken aanreiken om het welbevinden in de (virtuele) klas te versterken.

Klein maar fijn

“Geluk zit in de kleine dingen”, wordt wel eens gezegd. Dat kunnen we alleen maar beamen! Het is dan ook eén van de uitgangspunten van ons nieuwe project. Werken aan geluk in een schoolcontext zit niet in grote lessenpakketten waar je meerdere lesuren zoet mee bent, wél in kleine (maar fijne;)) acties, die je inbouwt in je dagdagelijkse omgang met de leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan groeitaal, of de gewoonte om elkaar complimentjes te geven.

Als leraar kan je het goede voorbeeld geven door positieve gewoontes en houdingen toe te passen en aan te leren. Want jong geleerd, is oud gedaan! Zo kunnen deze kleine zaken écht een wereld van verschil maken bij hoe een leerling zich voelt en zichzelf kan ontwikkelen. In de klas, op school, maar ook daarbuiten.

Véél materialen, één plaats

Met dit project willen we niet het warm water opnieuw uitvinden. Er bestaan namelijk al heel wat werkvormen en tips die inspelen op het welbevinden van leerlingen. Er is zelfs zo veel dat je misschien de weg kwijtraakt?

Geen nood! We selecteren de crème de la crème van de materialen en verzamelen ze op één plek. Je verliest dus geen uren tijd met het doorploeteren van Google en Klascement, op zoek naar kwalitatief en bruikbaar materiaal. Neen, we bieden het je aan op een spreekwoordelijk ‘dienblad’.

Als kers op de taart kaderen we elk materiaal ook nog eens binnen de geluksdriehoek: het nieuwe kompas rond mentaal welbevinden in Vlaanderen. Zo weet je als leraar onmiddellijk op welke manier de werkvorm bijdraagt tot het geluksgevoel van jouw leerlingen.

Happy snacks

Sna(c)k jij ook naar meer geluk?

Wij ook! Daarom werken we aan de fysieke toolkit ‘Happy Snacks’. Met deze toolkit kan je (figuurlijk!) proeven van vernieuwende ideeën en werkvormen om het welbevinden in de klas te versterken. Het gezond tussendoortje voor in de klas!

Er worden twee versies van de toolkit gemaakt: een versie voor leraren lager onderwijs en eentje voor leraren secundair onderwijs.

De toolkit zal in het najaar te verkrijgen zijn via de webshop van Gezond Leven. Hou dus zeker onze webshop in de gaten!

Wil je op de hoogte blijven?

Hou de pagina ‘mentaal welbevinden op school’ en onze facebookgroep in de gaten. Of abonneer je op onze nieuwsbrief.