Smaakjes in e-sigaretten als strategie om de drempel naar gebruik te verlagen

Een van de bewuste strategieën om jongeren aan het roken te krijgen is het toevoegen van smaakstoffen en aroma’s aan sigaretten. Zo wordt de stap naar beginnend gebruik vergemakkelijkt.

Lekkere smaakjes

In het productdesign en de marketing van e-sigaretten spelen smaakjes en aroma’s een grote rol. Uit een rapport van het Amerikaanse Tobacco Free Kids blijkt dat er de voorbije jaren een explosie was van tabaksproducten met smaakjes - vooral e-sigaretten en sigaren -, waardoor de populariteit ervan bij jongeren flink steeg.

Sluwe additieven

In tabak zorgen additieven er ook voor dat het product nog verslavender wordt en dat het moeilijker wordt om er weer mee te stoppen. Tabaksfabrikanten ontwerpen doelbewust sigaretten die zo verslavend mogelijk zijn.

Additieven maken tabak veel aantrekkelijker voor specifieke doelgroepen als jongeren en vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 8 op 10 jongeren die ooit een tabaksproduct probeerden gestart zijn met een product met een smaakje.

FDA gaat inzetten op regulering smaakjes in tabak en e-sigaret

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft aangekondigd meer regulering van smaakjes te overwegen, waaronder menthol en (fruit)smaakjes in e-sigaretten. Omdat ze de drempel naar gebruik door adolescenten verlagen. De FDA wil wel op zoek gaan naar een balans omdat sommige smaakjes aantrekkelijk zijn voor rokers die willen overstappen naar "potentially less harmful forms of nicotine-containing tobacco products", zoals de e-sigaret.

Agressieve promotie van de e-sigaret bij jongeren

E-sigaretten worden vandaag ook op een agressieve manier gepromoot bij jongeren, tenminste in de landen waar het kan, zoals de VS (in België is reclame voor de e-sigaret alleen mogelijk onder dezelfde voorwaarden als reclame voor tabak). Op het internet gebeurt het sowieso. 

De Hoge Gezondheidsraad vraagt in zijn laatste advies over de e-sigaret om reclame ervoor te verbieden en om daarbij het internet, apps en sociale netwerksites nauwlettend in de gaten te houden.

Een website van de Stanford School of Medicine over de impact van tabaksreclame toont aan hoe sterk de huidige marketing voor de e-sigaret lijkt op de vroegere voor tabak. Dezelfde verkoopsargumenten worden vanonder het stof gehaald: seks, glamour, vrijheid, moderniteit, …