Veel motieven

Omdat ze nieuwsgierig zijn. Omdat het stoer is. Omdat ze opgroeien in een rokersomgeving waar rookgedrag vaak wordt doorgegeven van ouder(s) op kind. Omdat ze, omringd door rokers, denken dat iedereen het doet. Omdat hun vrienden het doen. Omdat ze denken dat het lekker zal zijn. Omdat ze denken dat het helpt om zich beter in hun vel te voelen en beter grip te krijgen op hun problemen. Omdat ze snel verslaafd zijn, ...

Jongeren die starten voor de gemiddelde beginleeftijd evolueren vaker naar regelmatige rokers. Een negatief zelfbeeld en stressvolle gebeurtenissen zijn belangrijke voorspellers van roken bij jongeren.

Het is gemakkelijk om aan sigaretten te raken en roken wordt nog steeds aangemoedigd

Maar ook het aanbod en de toegang tot tabak spelen een grote rol: sigaretten zijn in ons land overal verkrijgbaar. Jongeren kunnen er makkelijk aanraken (ook jongeren onder de 16 jaar). Tabak is zichtbaar aanwezig op de vele verkooppunten. De prijs is relatief laag (in vergelijking met de buurlanden), spotgoedkope roltabak is overal te koop in reuzenverpakkingen (bijna emmers). Reclame mag nog steeds in tabaks- en krantenwinkels,  maar tabaksfabrikanten kennen ook andere manieren om jongeren te bereiken (vooral door het pakje zelf te designen op maat van de doelgroepen). Bovendien komen jongeren in de uitgaanssfeer nog te vaak met tabak in contact. Het rookverbod wordt voorlopig onvoldoende nageleefd en gedragen.

De tabaksfabrikanten maken de drempel zo laag mogelijk

De tabaksindustrie moet telkens opnieuw volgende generaties rokers rekruteren om haar lucratieve handel te kunnen voortzetten. En dat moet op jonge leeftijd gebeuren. Drie vierde van de rokers begint immers als minderjarige, 90% voor het 21ste levensjaar. Wie eenmaal echt met roken begint, blijft vaak een levenslange roker of blijft het zeer lange tijd. De industrie houdt de drempel naar tabak voor jongeren daarom zo laag mogelijk en maakt tabak extra verslavend.

Dat gebeurt door het 'designen' van sigaretten. Door zoet- en smaakstoffen en andere producten aan sigaretten toe te voegen die ervoor zorgen dat jonge rokers sneller verslaafd worden en het hen moeilijker maken om weer te stoppen. Door het nicotinegehalte (de voorbije decennia) stelselmatig te verhogen. Maar ook door reclame te voeren. Op de verkooppunten (daar mag het nog in ons land), maar vooral via de verpakking, het sigarettenpakje zelf dus.