Ook het uitstallen van sigarettenpakjes in de winkel is een bewuste marketingstrategie, een techniek om te verleiden. Die ‘tentoonstelling’ van de verpakkingen creëert een beeld van tabak alsof het een aantrekkelijk, voor iedereen toegankelijk, alledaags en doodnormaal consumptieartikel is.

Op veel plaatsen staan de pakjes ook op strategische en vlot bereikbare plaatsen, bv. aan de kassa in de supermarkten of breed uitgestald achter de toonbank van de krantenwinkel.

Die vanzelfsprekende aanwezigheid van tabaksproducten in de verkooppunten heeft grote gevolgen. De blootstelling aan uitgestalde tabakswaren zorgt voor stijgende impulsaankopen en ‘cravings’ bij jonge rokers. 10 studies onderzochten de kans op een (spontane) aankoop van tabak bij het zien van sigarettenpakjes aan de kassa (tabaksdisplays). 9 ervan kwamen tot de conclusie dat displays effectief de kans vergroten op een (spontane) aankoop. Een uitstalverbod draagt bij aan het denormaliseren van tabak. Tabaksproducten die zichtbaar worden opgesteld in de verkooppunten geven kinderen en jongeren de indruk dat tabak een normaal en sociaal geaccepteerd product is.

Ook uit een Australisch onderzoek blijkt dat de spontane aankoop van tabak met 30% daalde na de invoering van een verbod op het uitstallen van pakjes in de winkels.

In o.m. IJsland, Ierland, Noorwegen, Finland, Kroatië en het Verenigd Koninkrijk mogen sigaretten in de winkel daarom niet langer in het zicht van de consumenten aangeboden worden. Wie sigaretten wil kopen, moet er uitdrukkelijk naar vragen want de pakjes zitten opgeborgen. Nu België nog. Dit is ook een uitdrukkelijke eis van de Alliantie voor een Rookvrije Samenleving waar Gezond Leven lid van is.