Bekrachtiging
Meer info over deze techniek
Theoretische onderbouwing
De principes van bekrachtiging zijn gebaseerd op de Theories of Learning, zoals ontwikkeld binnen het behaviorisme door onder andere Skinner (1953) en verder uitgewerkt door Kazdin (2012). Zij zien gedrag als iets dat wordt beïnvloed door de gevolgen die na het gedrag optreden. Als een bepaald gedrag iets positiefs oplevert, is de kans groter dat je dit gedrag in de toekomst herhaalt. Bij bekrachtiging kan er ook wel habituatie (gewenning aan bekrachtiging) optreden, waarbij de beloningswaarde van de bekrachtiging afneemt na herhaaldelijke blootstelling. Dit is gunstiger dan bij een beloning, waarbij de effectiviteit na verloop van tijd afneemt en de motivatie vermindert.
Kazdin (2012) benadrukt dat beloningen (wat een vorm van bekrachtiging is) het meest effectief zijn wanneer ze consequent en op het juiste moment (kort na het gedrag in kwestie) worden gegeven. Het beloningssysteem moet bovendien goed aansluiten bij de situatie en de persoon. Niet alleen tastbare beloningen (zoals geld of cadeaus) werken goed, ook sociale bekrachtiging (zoals complimenten of aandacht geven) en het gevoel van voldoening kunnen gedrag op lange termijn versterken en helpen vol te houden.
Daarnaast benadrukt Kelder et al. (2015) dat bekrachtiging een cruciale rol speelt in gezondheidsbevordering. Hun onderzoek naar sociale beïnvloeding laat zien dat bekrachtiging door observatie (= vicarious reinforcement), waarbij mensen leren door te zien hoe anderen worden beloond, een sterke impact heeft op gedragsverandering. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar in klaslokalen, waar leerlingen die merken dat hun klasgenoot wordt beloond voor aandachtig gedrag zelf ook meer betrokken raken.
Subtypes/kenmerken van de techniek
- Positieve bekrachtiging is het toevoegen van een aangename ervaring om gewenst gedrag te versterken, zoals het geven van aandacht, complimenten of materiële beloningen.
- Negatieve bekrachtiging is het wegnemen van een onaangename ervaring om gewenst gedrag te stimuleren, zoals het verminderen van werkdruk voor medewerkers die meedoen aan welzijnsprogramma’s.
Vergelijkbare technieken
- Beloning is een specifieke vorm van bekrachtiging en gaat om het expliciet koppelen van een positief gevolg (bv. sociale of materiële beloningen) aan het stellen van een specifiek gedrag. Het verschil met bekrachtiging gaat om het voorwaardelijke karakter bij beloning: de beloning volgt enkel als het afgesproken gedrag effectief wordt gesteld.
- Feedback: waarderende feedback kan worden gezien als een vorm van bekrachtiging omdat het een belonend effect kan hebben en gewenst gedrag kan versterken.
Aanvullende technieken
- Deconditionering zorgt ervoor dat ongewenst gedrag niet meer wordt beloond, waardoor mensen dit gedrag minder aantrekkelijk vinden. Dit kan gebruikt worden als aanvulling op het bekrachtigen van gewenst gedrag.
- Straffen is een techniek waarbij (ongewenst) gedrag wordt ontmoedigd door er een negatieve consequentie aan te koppelen. Dit kan een aanvulling zijn op het bekrachtigen van gewenst gedrag.
- Zelfmonitoring van gedrag houdt in dat iemand actief specifiek gedrag registreert. Dit kan bekrachtigend werken doordat men zich bewust wordt van het gedrag en hierdoor gemotiveerder raakt om te veranderen. Ook het registreren van ongewenst gedrag kan inzicht en motivatie voor gedragsverandering vergroten.
- Doelen stellen, gradueel taken opbouwen en op maat werken zijn technieken die bekrachtiging effectiever en betekenisvoller kunnen maken, zeker als de bekrachtiging komt in de vorm van concrete beloningen die intrinsieke motivatie mogelijk kunnen ondermijnen:
- Doelen stellen houdt in dat je samen duidelijke, haalbare doelen formuleert. Dit helpt om de beloning te koppelen aan iets concreets en motiverends, en versterkt het gevoel van richting en autonomie.
- Gradueel taken opbouwen betekent dat je gedrag opsplitst in kleine, haalbare stappen. Zo kunnen ook tussentijdse inspanningen beloond en gewaardeerd worden en voorkom je dat mensen die het einddoel nog niet bereikten, afhaken.
- Maatwerk houdt in dat je inspeelt op de noden, voorkeuren en context van de persoon. Dit zorgt ervoor dat zowel het gedrag als de beloning relevant aanvoelen. Het vergroot ook de kans op duurzame gedragsverandering.
Hoe pas je deze techniek toe?
Individueel – In groep Open
Fysiek – Digitaal Open
Mondeling – Schriftelijk Open
Bijkomende richtlijnen Open
Inspirerende voorbeelden
Fitcoins

Een goed voorbeeld van een app die digitale beloningen inzet om gezond gedrag te stimuleren, is Fitcoins. Deze app beloont gebruikers met digitale spaarpunten, genaamd 'Fitcoins', voor het deelnemen aan gezonde activiteiten zoals wandelen, fietsen of het volgen van workshops. De verdiende Fitcoins kunnen worden ingewisseld voor diverse beloningen, zoals cadeaubonnen, sportartikelen of deelname aan welzijnsprogramma's. Dit systeem maakt gebruik van contingente beloning, waarbij specifieke gezonde gedragingen direct worden beloond, wat de motivatie en betrokkenheid van gebruikers verhoogt.
Mondzorg

In Vlaanderen werkt het mondzorgtraject volgens het principe van (negatieve) bekrachtiging: wie elk jaar op controle gaat bij de tandarts, krijgt het jaar nadien een hogere terugbetaling voor tandzorg. Met andere woorden de te betalen opleg (iets onaangenaam) voor een tandartsbezoek wordt verlaagd wanneer het gedrag (een tandartsbezoek het jaar ervoor) wordt gesteld. Hierdoor worden mensen gestimuleerd om jaarlijks preventief op controle te gaan.
Referenties
- Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
- Evans, I. (2001). Reinforcement, Principle of. Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 12999–13002. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.21051-9
- Kazdin, A. E. (2012). Behavior Modification in Applied Settings. Waveland Press.
- Kelder, S. H., Hoelscher, D. M., & Perry, C. L. (2015). Social cognitive theory and health behavior. In Glanz, Rimer, & Viswanath (Eds.), Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice.
- Landry, E. (2019). Positive Reinforcement as a Method to Encourage Behavioral Modification. The FASEB Journal, 33. https://doi.org/10.1096/fasebj.2019.33.1_supplement.738.16
- Murphy, E., McSweeney, F., Smith, R., & McComas, J. (2003). Dynamic changes in reinforcer effectiveness: Theoretical, methodological, and practical implications for applied research. Journal of Applied Behavior Analysis, 36(4), 421–438. https://doi.org/10.1901/JABA.2...
- Richman, D., Barnard‐Brak, L., Grubb, L., Bosch, A., & Abby, L. (2015). Meta-analysis of noncontingent reinforcement effects on problem behavior. Journal of Applied Behavior Analysis, 48(1), 131–152. https://doi.org/10.1002/jaba.189
- Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. New York: Macmillan.
Auteur: Amaryllis Laenen en Sara Kindt (Howest) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten