De prioriteiten en doelstellingen bepaald? Top! Op naar de volgende stap: bedenken hoe je je actieplan gaat invullen. Je gezondheidsbeleid begint nu echt vorm te krijgen. Begint het al te kriebelen om de handen uit de mouwen te steken?

Bedenk zoveel mogelijk acties

Nu is het tijd om met acties voor de dag te komen. Bedenk er in eerste instantie zoveel mogelijk. Het kan geen kwaad om in deze fase acties te verzinnen die niet helemaal aansluiten bij de visie of die op het eerste gezicht niet haalbaar lijken. Brainstorm er maar op los!

Het doel is om erg diverse acties te bedenken, zodat alle strategieën van de gezondheidsmatrix gedekt zijn. Alleen zo kunnen de medewerkers duurzame resultaten boeken en wordt het gezondheidsbeleid een succes. Gebruik zeker de gezondheidsmatrix om je ideeën te ordenen. Zo heb je ook meteen een zicht op welke strategieën nog ontbreken.

Een goede selectie

Hoe graag we het ook zouden willen: het is natuurlijk niet haalbaar om alle acties meteen uit te voeren. Maak daarom een selectie op basis van enkele vragen:

  • Sluit de actie aan bij de behoeftes van de werknemers?
  • Sluit de actie aan bij de doelstellingen van het gezondheidsbeleid?
  • Past de actie binnen de omgevingsmogelijkheden van het bedrijf?
  • Spreekt de actie ook de meer kwetsbare werknemers aan?
  • Is het idee eenvoudig te verwezenlijken of vraagt het een grotere inspanning?
  • Kan het op de korte of de lange termijn uitgewerkt worden?

Probeer zoveel mogelijk te variëren in de acties de je kiest: eenvoudige en minder eenvoudige, korte en lange termijn, … Maar vooral: gooi niets weg! De acties die de selectie niet hebben gehaald kunnen misschien later nog dienstdoen.

Stel een actieplan op

Stel een actieplan op voor elk van de geselecteerde acties. Het actieplan is jullie wegbeschrijving, dus wees zeker concreet genoeg. Enkele details die je kunt opnemen in het plan:

  • een concrete titel voor elke actie
  • de verantwoordelijke
  • een afgebakende timing en taakverdeling
  • de doelstelling en de doelgroep
  • de verschillende communicatiekanalen
  • de evaluatiecriteria (zie ook stap 6)
  • mogelijke manieren om bij te sturen wanneer iets niet vlot loopt
  • mogelijke inkomsten en uitgaven

Leg het actieplan voor aan het management en vraag feedback. Pas als je het gevoel hebt dat je voldoende gesteund wordt, kun je met de uitvoering beginnen. Vraag het management om de nodige financiële middelen en personeel vrij te maken en de plannen openlijk te ondersteunen.