De geluksdriehoek als … theoretisch – educatief model
De geluksdriehoek werd in 2020 ontwikkeld om een antwoord te bieden op de vraag:
wat is geluk? Zelfs de oude Griekse filosofen bogen zich hier al over en sindsdien hebben vele denkers en onderzoekers geprobeerd om een antwoord te formuleren. Denk maar aan het PERMA-model, de zelfdeterminatietheorie enzovoort.
De geluksdriehoek brengt de inzichten en onderzoeken van voorgaande modellen samen tot een coherent, behapbaar en visueel interessant geheel. Het hoofddoel is, net zoals bij bijvoorbeeld de voedingsdriehoek, tweeërlei:
- de kennis over mentaal welbevinden versterken
= een antwoord op de vraag: wat is geluk?; - handvaten aanreiken om (preventief) aan de slag te gaan met het eigen mentaal welbevinden
= een antwoord op een tweede belangrijke vraag: hoe versterk je je geluk?
Inzetten op mentaal welbevinden betekent dus inzetten op de elementen van de geluksdriehoek, die bestaat uit bouwblokken, competenties en een oranje bol.
Het model geeft de richting aan voor zelfzorg en biedt ondersteuning bij het versterken van het mentaal welbevinden. De theoretische onderbouwing van de geluksdriehoek kan in verschillende contexten en settings de blik op geestelijk gezondheid verruimen: