Tabaksreclame vandaag: roken wordt nog steeds gepromoot

Roken wordt nog steeds gepromoot. En wel op drie manieren.

Reclame in tabaks- en krantenwinkels moedigt jongeren aan om ermee te beginnen en een eerste stap te zetten naar een leven als roker (en degenen die al roken om ermee door te gaan). Zo kan de industrie nog altijd nieuwe jonge rokers rekruteren.

Maar er zijn vooral de slinkse marketingstrategieën van tabaksfabrikanten waartegen de huidige wetten geen verweer hebben, zoals het uitgekiende design van het sigarettenpakje. Het pakje zelf is de belangrijkste reclametool geworden.

Ook het uitstallen van tabakswaren in de verkooppunten is een vorm van reclame voeren. De pakjes worden zo ontworpen dat het uitstallen ervan een effect heeft op de initiatie tot roken en op de verkoop.

Om het verleidelijke effect van tabak bij jongeren terug te dringen, zodat minder van hen met roken beginnen, is een totaalverbod op reclame in de verkooppunten nodig. Een verbod op het uitstallen van tabak in de verkooppunten en het invoeren van neutrale standaardverpakkingen zijn ook effectieve interventies, dat blijkt uit onderzoek.

Tabaksreclame mag nog in kranten- en tabakswinkels

Het is in België sinds 1999 verboden om reclame te maken voor tabak en producten op basis van tabak te sponsoren (artikel 3 van de wet van 10/12/97).

Neutrale standaardverpakkingen winnen terrein in europa

Hét medium om publiciteit te maken voor sigaretten en een imago te creëren en bevestigen is nu het pakje zelf. Die verpakking wordt zorgvuldig ontworpen en getest, onder meer op de doelgroep van minderjarigen. 

Uitstalverbod voor tabaksproducten

Ook het uitstallen van sigarettenpakjes in de winkel is een bewuste marketingstrategie, een techniek om te verleiden. De pakjes zijn zo gelay-out en ontworpen en dat er een visueel effect ontstaat wanneer ze op een rij uitgestald worden.