Tabaksreclame vandaag: roken wordt nog altijd gepromoot

Roken wordt nog altijd gepromoot. Alleen veel subtieler dan vroeger. Hoe verleidt de tabaksindustrie mensen tot roken? En hoe reageert de overheid daarop?

Reclame zet aan tot consumeren. En dat weten tabaksfabrikanten heel goed. Daarom is tabaksreclame sinds 2021 overal verboden. Ook in kranten- en tabakswinkels. Een goede zaak!

Maar dat is misschien niet voldoende, want de marketingteams van tabaksfabrikanten zoeken naar nieuwe, moeilijker te controleren kanalen om hun (e-)sigaretten in de markt te zetten. Sociale media zijn hierbij het kanaal bij uitstek!

Vroeger maakten de tabaksfabrikanten de pakjes zeer mooi en speels, waardoor ze bijna een collectorsitem en 'reclametool' an sich waren. De verplichting om pakjes neutraal te maken in België (2021), maakte een einde aan die reclametechniek.

Ook het uitstallen van tabakswaren in verkooppunten is een vorm van reclame voeren. Zo proberen fabrikanten te laten zien dat tabak een ‘normaal product’ is dat je zomaar in de supermarkt of dagbladhandel kan kopen, zoals fruit, snoep of koffie. Ze willen ons doen vergeten dat hun ‘normaal product’ meer dan de helft van de gebruikers doodt. Een verbod op het uitstallen van tabak in de verkooppunten is een effectieve interventie, dat blijkt uit onderzoek. Vanaf 1 april 2025 wordt het uitstallen van tabakswaren verboden.

Tabaksreclame mag nog in kranten- en tabakswinkels

Het is in België sinds 1999 verboden om reclame te maken voor tabak en producten op basis van tabak te sponsoren (artikel 3 van de wet van 10/12/97).

Neutrale standaardverpakkingen winnen terrein in europa

Hét medium om publiciteit te maken voor sigaretten en een imago te creëren en bevestigen is nu het pakje zelf. Die verpakking wordt zorgvuldig ontworpen en getest, onder meer op de doelgroep van minderjarigen.

Uitstalverbod voor tabaksproducten

Ook het uitstallen van sigarettenpakjes in de winkel is een bewuste marketingstrategie, een techniek om te verleiden. De pakjes zijn zo gelay-out en ontworpen en dat er een visueel effect ontstaat wanneer ze op een rij uitgestald worden.