Verveling? Tekenbeet? Bikinistress? 11x zomerzorgen mét gezonde oplossing

28.06.2021

Eindelijk, zomer! Genieten van welverdiende rust, een frisse duik in het zwembad en qualitytime met een bubbel die weer wat groter mag. Toch wat zomerse zorgen aan het bezwete hoofd? Gezond Leven schiet te hulp met 11x onderbouwd advies. En zo zomerden we nog lang, gezond en gelukkig …

Eek, een teek!

Niet alleen wij komen vaker buiten deze zomer, ook de kleinsten – niet bepaald de fijnsten – van het dierenrijk eisen extra plek op. Wespen, muggen en teken laten zich in het zomerseizoen nog vaker zien. Teken leven overal en zijn extra actief tussen maart en oktober: in het park, in je tuin, in de duinen, in het bos, ... Ze bevinden zich doorgaans tussen vochtige bladeren en in hoog schaduwrijk gras. Hier lees je hoe je een tekenbeet kan voorkomen, hoe je zo’n beet kan herkennen en op welke manier je het beestje efficiënt verwijdert.


Vindegij mijn gat (ni te dik in deze bikini?)

Voor heel wat dames (maar zeker ook heren!) gaat de zomer gepaard met kopzorgen over hun lijf in bikini, badpak of zwembroek. Dan maar snel een crashdieet om die paar kilo’s last minute kwijt te spelen? Liever niet. In sneltempo én op een gezonde manier afvallen gaan niet samen, ongeacht wat hippe diëten en Hollywoodsteren je doen geloven. Probeer dan liever deze tips om gezond te vermageren zonder dieet. Maar wees ook niet te streng voor jezelf, en spiegel je niet aan onrealistische (én ongezonde) schoonheidsidealen. Nóg een beter idee: probeer eens een “sociale media-dieet”! Stop een tijdje met het volgen van schijnbaar picture perfect-levens op Instagram en co, zodat je jezelf er niet constant mee vergelijkt. Dat zorgt niet alleen voor meer rust over je lijf, maar ook in je hoofd.


“Mamaaaa, ik vervéél mij!”

Twee maanden lang schoolvakantie, da’s eindeloos. Enerverend eindeloos soms, met een zeurende kroost op zoek naar inspiratie om wéér een zomerdag door te brengen. Een gezonde, originele tip? Laat ze eens zweten op z’n Zweeds, door een dagje te ploggen met vrienden of vriendinnen. Deze van oorsprong Zweedse trend houdt in dat je zwerfvuil opraapt tijdens het wandelen of joggen (‘plocka’ = verzamelen + joggen). Driedubbele winst dus: meer bewegen, goed doen voor het milieu én vaarwel verveling. Zijn er veel vriendjes op bezoek? Speel eens één van deze actieve spelletjes, gebaseerd op de voedingsdriehoek.


Wat eten we vanavond?

Licht, luchtig en gezond, dat smaakt het best in de zomer. Weinig tijd om te koken, omdat je ’s avonds graag nog wat zonnestralen buiten meepikt? Probeer eens deze zomerse uunifetapasta met kerstomaatjes en courgette, dé TikTokhype van het voorbije seizoen die wij voor de gelegenheid in een gezond jasje stopten. Nog meer kookinspiratie nodig? In onze app Zeker Gezond vind je – wat dacht je anders – zeker wat gezonds tussen de meer dan 1.000 recepten!


Een vaccin? Graag wat beweging dabei!

Misschien heb je al één (of twee) prik(ken) gekregen tegen COVID-19, of staan ze deze zomer nog op het programma. Een goede aanleiding om wat extra beweging op het programma te zetten. Want uit deze wereldwijde studie blijkt dat je vaccinatiesucces verhoogd kan worden door voldoende te bewegen! Een potje tennis zal in het begin misschien wat stroever lopen, met één stijve arm. Bovendien betekent ‘meer beweging’ niet dat je per se fanatiek moet gaan trainen voor een marathon. Laat je ondersteunen door de bewegingsdriehoek plus de acht onderbouwde tips om jezelf uit die strandstoel te hijsen. Elke stap telt!


Beetje uit balans

De zon schijnt, je hebt vakantie en iedereen rondom je lijkt vrolijkheid uit te ademen. En toch. Jij voelt je niet goed in je vel, zonder goed te weten waarom. Hé, da’s oké! Zoals je kan zien, staat er onder onze geluksdriehoek een oranje bol. Die bol kan je uit balans brengen. En dat is niet erg: je moet en kan je niet altijd gelukkig voelen. Soms is de bol groter, soms is hij heel klein. Weet dat de bol er is en stoor je er niet aan. Er is altijd wel iets dat je uit balans brengt.


"Nee" tegen de eerste sigaret

Elke roker start met één sigaretje. Vaak beginnen rokers hier als tiener mee. Heb je kinderen rond de leeftijd van 16 jaar in huis, dan lonkt deze zomer misschien wel de verleiding naar dat eerste trekje. Benieuwd naar waarom jongeren beginnen te roken, en wat je hiertegen kan doen? Dat lees je op onze pagina’s over tabakspreventie. Of misschien ben je zelf wel van plan om de sigaret deze zomer definitief vaarwel te zeggen. Hier vind je de talloze voordelen van stoppen met roken terug, naast extra tips over hoe je dit het best aanpakt.


Eerst water, maar ... wat komt er later?

Baantjes zwemmen, een rondje ploggen of een stevige strandwandeling: je zou van minder dorst krijgen op een hete zomerdag. Kraanwater blijft daarbij de beste, goedkoopste en gezondste keuze. Met deze zeven tips lukt het je makkelijk om meer kraanwater te drinken. Toch ook eens dorst naar wat anders? Wissel af met thee, koffie, kruideninfusies of een vers groentesapje of – soepje. Of wat dacht je van deze gezonde zelfgemaakte citroenlimonade? When life gives you lemons, make healthy lemonade😉.


Gezondheid, 't zit (ook) vanbinnen!

In de zomer brengen we meer tijd buiten door. Maar toch blijft het ook dan belangrijk om binnenshuis voor gezonde lucht te zorgen. Dat doe je door continu te ventileren, en regelmatig te verluchten. Zet dagelijks tien minuten het raam open. Maar zeker ook na het douchen/baden, poetsen en koken is het belangrijk om de ramen even goed open te zetten, of als je de was binnen laat drogen. Zet de ramen ook open als je thuis bezoek ontvangt, om de kans op eventuele coronabesmettingen te verkleinen. Nog wat luchtige lectuur nodig? Lees zeker ook onze 8 tips voor gezonde lucht in huis.


Zomers zorgen voor jong en oud

Werk je in een jeugdhulporganisatie? Dan vind je op onze pagina Santé gasten, op een gezonde zomer! een smakelijke brok zomerse (z)inspiratie voor leuke, gezonde activiteiten met je gasten. Ook begeleiders van scouts- en chirokampen, sportkampen of speelpleinwerkingen kunnen hier trouwens de vruchten van plukken. Gaan met die banaan!
Werk je met kwetsbare personen, zoals ouderen, kinderen, sociaal geïsoleerden of mensen met een slechte gezondheid? Denk erom dat hete zomerdagen hen extra kwetsbaar kunnen maken. De campagne ‘Warme dagen, zorg dragen’ biedt heel wat kant-en-klare materialen en tips om hiermee om te gaan.


Dat heet dan ... gelukkig zijn?

De rust van de zomer creëert voor velen een moment van reflectie: wat vond je fijn het voorbije jaar? Wie of wat maakte je gelukkig? Kampte je met stress, angst, piekerde je veel, of kreeg je zelfvertrouwen net een boost? Waar wil je in de toekomst écht tijd voor maken? Test zelf hoe het gesteld is met jouw mentaal welbevinden met de geluksmaat. Of duik in deze inspirerende verhalen van anderen, die troost bieden en je motiveren om zelf te bouwen aan je eigen geluk. Al hoef je ook niet altijd perfect geluk na te streven. Geluk, dat zit in een klein (drie)hoekje.