Een beweegbeleid dat wérkt uitrollen is niet altijd evident. Ondernemingen gaan vaak supergemotiveerd aan de slag en beginnen werknemers te informeren en te sensibiliseren, het beweegaanbod uit te breiden en afspraken op te stellen. Maar soms loopt het niet zo vlot of is er weerstand bij de medewerkers. Wat kan je doen om het beweegbeleid in jouw onderneming meer kans op slagen te geven?

We weten dat een sterk preventief gezondheidsbeleid vertrekt vanuit een duidelijke, gedragen visie en dat betrokkenheid van medewerkers, leidinggevenden én directie belangrijk is. Maar er zijn nog factoren die van een beweeegbeleid op het werk een succes maken. Benieuwd welke dat zijn? Je ontdekt ze in het spinnenwebmodel.

Hieronder vind je enkele tips en materialen rond het thema beweging die passen binnen de succesfactoren ‘communicatie’, ‘deskundigheid’ en ‘participatie’.

Communicatie

Zorg ervoor dat iedereen in de organisatie weet dat jullie een gezonde en actieve leefstijl promoten. Willen jullie intern of extern over het beweegbeleid communiceren? De communicatie- en nudgingmaterialen van de bewegingsdriehoek kunnen daarbij helpen. En onze projecten zeker ook. Kom naar buiten met je beweegbeleid en inspireer andere ondernemingen om er zelf eveneens voor te gaan.

Deskundigheid

Heb je het gevoel dat je team kennis of vaardigheden tekortkomt om optimaal aan het beweegbeleid te werken? Gezond Leven biedt een vorming aan over de bewegingsdriehoek en materialen rond beweging om de deskundigheid te verhogen.

Samenwerking

Samenwerking verlicht het werk en maakt veel zaken eenvoudiger. Werk samen met collega’s, andere afdelingen in de onderneming, andere ondernemingen op het bedrijventerrein, de (lokale) overheid (bv. de diensten Mobiliteit, Gezondheid, Sport) en externe professionals (bv. Sport Vlaanderen of een beweegcoach) om het beweegbeleid vorm te geven. Probeer je netwerk te vergroten en zoek inspiratie bij anderen.