Waarom?

De meeste rokers willen graag stoppen, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Roken is immers een hardnekkige verslaving. Je kan als lokaal bestuur op een heel concrete manier rokers aanmoedigen en motiveren om een stoppoging te ondernemen. Weet wel dat stoppen met roken een proces is. De meeste mensen hebben meerdere stoppogingen nodig.

Voor wie?

Voor burgers. Zorg ervoor dat je boodschap ook mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie bereikt.

Wat kan je doen?

De motivatie om te stoppen verhogen:

Informeer rokers over de gevolgen van roken, maar geef hen ook hoop. Infomeer hen dus ook over de hulpmiddelen die er zijn om te stoppen. Focus je communicatie op die hoopvolle boodschap en op een gezonder, rookvrij leven. Zowel emotionele als feitelijke boodschappen kunnen werken.

TIP: je kan een van deze insteken gebruiken voor je campagne:

  • Stoppen met roken? Jij kan het ook!
  • Er is hulp beschikbaar om te stoppen met roken. Ook in onze gemeente!
  • Stoppen met roken is een proces. De meeste mensen doen verschillende stoppogingen voor het lukt. Blijven proberen is de boodschap.
  • Voor mij waren het mijn kinderen. Wat is jouw reden om te stoppen met roken?
  • Kies voor vrijheid. Kies er vandaag voor om te stoppen!

Doorverwijzen naar een kwaliteitsvol rookstopaanbod

Je kan ook mensen doorverwijzen naar kwaliteitsvolle rookstopbegeleiding in jouw gemeente of stad. In Vlaanderen is dit:

  • de tabakoloog: terug te vinden op www.tabakologen.be;
  • de huisarts en apotheker;
  • Tabakstop: www.tabakstop.be of 0800 111 00;
  • rookstopmedicatie, zoals nicotinevervangers en medicatie op voorschrift: te verkrijgen in de apotheek;
  • e-sigaret met nicotine: te verkrijgen in de vapeshop;
  • Allen Carr: meer informatie op www.allencarr.be.

Lees meer over de zes methoden.

Lees meer over hoe je burgers kan doorverwijzen.

Hoe mensen informeren over roken en stoppen met roken?

Een goede strategie zet in op verschillende kanalen om mensen te bereiken. Denk daarbij aan je eigen kanalen, maar ook aan die van partners. Enkele voorbeelden:

  • gemeenteblad;
  • op je website;
  • via je sociale media;
  • persbericht;
  • infosessie gegeven door bijvoorbeeld een tabakoloog;
  • campagne;
  • affiches in de straat;
  • flyers in de administratieve gebouwen;
  • flyers en affiches verdelen via partners, zoals zorgprofessionals, welzijnsprofessionals;
  • zorg- en welzijnsprofessionals motiveren om het gesprek aan te gaan met hun patiënten, cliënten;

Om mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties beter te bereiken, verspreid je de informatie ook via organisaties die al contacten hebben met deze doelgroep.

TIP: houd van bij het begin rekening met mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie. Dat doe je door van bij de start organisaties die met deze doelgroep werken, te betrekken.

Wanneer mensen informeren over roken en stoppen?

Dat kan heel het jaar door, maar ideale momenten om het over roken en stoppen met roken te hebben, zijn mei (op 31 mei is het Werelddag zonder tabak), januari (goede voornemens) en september (na de zomer).

Ondersteuningsmaterialen

Deze artikels kan je gebruiken in je gemeenteblad/online of als persbericht:

Social media posts

  • Voor mijn kinderen, voor mijn gezondheid, om niet meer afhankelijk te zijn, om geld te besparen, … wat is jouw reden om te stoppen? (je kan bij de post deze foto gebruiken)
  • Er zijn verschillende methoden die je kunnen helpen bij het stoppen met roken. Welke methode gebruik jij? Kijk hier voor onderbouwde methoden.
  • De ‘Quitters Day’ is net voorbij, het moment waarop de meeste mensen hun goede voornemens laten varen. 😕 Laat dat bij jou niet gebeuren. Kies jouw hulpmiddel bij het stoppen: kijk hier voor onderbouwde methoden.

TIP: volg de facebook- en Instagrampagina van Gezond Leven. Zo kan je de posts die jouw boodschap ondersteunen gewoon delen.

Affiches en flyers

Een voorbeeld van een campagne die je kan opzetten, is je burgers uitdagen om een maand niet te roken. Doe je dat in mei? Dan kan je aansluiten op de buddydeal van Stichting Tegen Kanker. Zelf een rookvrije maand opzetten?

Toolkit om zorg en welzijnsprofessionals te ondersteunen om mensen aan te spreken rond roken. Die kan je bezorgen aan je eigen medewerkers die het gesprek aangaan met burgers, maar ook aan zorg- en welzijnsprofessionals.

Laat burgers die ook gestopt zijn of ooit een rookstoppoging hebben ondernomen over hun ervaringen vertellen. Dat kan anderen motiveren om het ook te proberen. Ondersteuning om rookstopverhalen van burgers te verzamelen en te delen.

Strategieën matrix

Deze actie zet in op de groen aangeduide preventiestrategieën. Meer weten over de verschillende strategieën.

Edu 3