Wist je dat … het oké is om af en toe uit balans te worden gebracht?

De oranje bol

Waar gaat dit over?

Op sommige dagen klikken alle puzzelstukjes in mekaar en lijkt alles ‘te kloppen’. Heerlijk!
We hoeven het waarschijnlijk niet te zeggen, maar het is perfect normaal dat dit niet altijd zo is. Er is altijd wel iets dat je uit balans brengt. En dat is oké. De oranje bol brengt de geluksdriehoek letterlijk uit balans. Soms is de bol groter, soms is hij heel klein. Het maakt niet uit dat die oranje bol er is, wel hoe je ermee omgaat.
Kan je je flexibel opstellen, lukt het om moeilijke emoties en stress het hoofd te bieden en leer je uit je fouten? Dan is de kans groot dat je veerkrachtig genoeg bent om om te gaan met die oranje bollen die je uit balans kunnen brengen.

Leren jongleren met oranje bollen op de (circus)school

Leren jongleren met oranje bollen zou niet enkel een vaste waarde moeten zijn op de circusschool, maar ook in jouw klas.

Kinderen en jongeren (en volwassenen natuurlijk ook!) zullen immers regelmatig geconfronteerd worden met 'oranje bollen' die het leven uit balans brengen. Als leraar kan je vaardigheden en attitudes aanreiken die helpen om hiermee om te gaan (of te jongleren). Samen met je klas kan je een sfeer creëren waarin geoefend kan worden, ervaringen worden uitgewisseld, fouten gemaakt mogen worden … Net zoals zo vaak zit dit in de kleine dingen: jullie hoeven hier geen vreemde acrobatische toeren voor uit te halen.

Kant-en-klare materialen voor in de klas

Deze materialen, oefeningen, methodieken … kan je onmiddellijk inzetten in je klas. Zo leren jullie samen omgaan met oranje bollen.

Een coachende houding

In de sportwereld is het niet de coach die de prestaties moet leveren, noch heeft deze de eindverantwoordelijkheid voor het resultaat van de wedstrijd. Hij of zij biedt wel handvatten aan, zorgt voor een voedingsbodem en context waarin er geoefend en getraind kan worden en geeft in het beste geval het goede voorbeeld. Leerlingen leren jongleren met oranje bollen werkt het best als je je als leraar als coach opstelt en handvatten aanreikt: dit zijn manieren om te jongleren, zo ga je om met gevallen ballen en op deze manier kan je ze vlot weer oprapen.

Wat doet en zegt de coach?

  • Wanneer een probleem zo dichtbij is, dreigt het ons helemaal op te slorpen: we zien niets anders meer. Hierdoor gaat het waarschijnlijk groter en groter worden en dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor het stressniveau. Waar leerlingen dan nood aan hebben, is afstand nemen en rust inbouwen. Dat kan door even iets helemaal anders te doen of door net actief in te zetten op die rust. Want kalmte kan u redden, toch?

  • Wakker creativiteit aan en toon je leerlingen dat ze écht wel out-of-the-box mogen denken. En niet enkel in de tekenles! Want creativiteit, flexibiliteit en vindingrijkheid helpen leerlingen om op zoek te gaan naar (nieuwe) gepaste manieren om flexibel om te gaan met moeilijkheden die op hun pad komen.

  • Vanaf het moment dat je geen fouten meer maakt, ben je niet meer aan het leren. Fouten maken is dus inherent verbonden aan het leerproces. Neem dit uitgangspunt mee in je dagdagelijkse omgang met je leerlingen. Dat wil niet zeggen dat het maken van fouten plots leuk is: fouten kunnen ook voor frustraties zorgen. En weet je wat? Ook dat is oké! Geef je leerlingen de kans om te zoeken naar manieren om met deze frustraties om te gaan: hebben ze even nood aan stilte en rust? Of net aan een (fysieke) activiteit? Ga samen die zoektocht aan.

  • Stress, (faal)angst, teleurstelling, boosheid … Ook deze gevoelens mogen er zijn en ook met deze kunnen we leren omgaan. Hier bestaat geen geheim recept of ultiem trucje voor, maar ga samen met de klas op zoek naar verschillende, werkende strategieën. Want welke strategie werkt, hangt zowel van de persoon als de situatie af.

  • Toon aan dat die oranje bollen écht oké zijn door ze te normaliseren en bespreekbaar te maken. Durf de oranje bol te benoemen en het erover te hebben met je klas: vaak is de dialoog al voldoende om meer helderheid te creëren. Via (klas)gesprekken kunnen je leerlingen inzichten met elkaar delen, leren ze van mekaar en merken ze dat ze niet de enigen zijn die (af en toe) met iets zitten.

De leerkracht in balans

Als je je leerlingen wil ondersteunen en coachen in het omgaan met tegenslagen, voel je je best ook in balans. We geven je graag enkele oefeningen en tools mee:

    Wie coacht de coach?

    Je hoeft er zeker niet alleen voor te staan. Je leerlingen spelen hier zelf ook een grote rol en dat is net de grote kracht van de klascontext: dit is waar jullie dag in dag uit werken, leren, mekaar tools aanreiken, de kans geven en krijgen te zoeken en te proberen … Vandaar dat we jullie als klas handvatten willen aanreiken om te kunnen omgaan met oranje bollen en te werken aan een positief klasklimaat.

    Nu is de klas natuurlijk maar één onderdeel van een gezondheidsbeleid op school. Dat zie je duidelijk in de gezondheidsmatrix van Gezonde School. De impact die jullie hebben op het welbevinden van de leerlingen (én jullie zelf) zal dan ook toenemen wanneer er sprake is van een breder gedragen beleid. Ga dus op zoek naar enthousiaste collega’s, stel een werkgroep samen, neem de directie mee in jullie verhaal en ondersteun (en coach) mekaar.