Informeer en sensibiliseer medewerkers en leidinggevenden over de meerwaarde van bewegen. Maak hen bewust, motiveer hen en vergroot het draagvlak voor actie. Talrijke acties kunnen daarbij helpen.

Gl Bewegingsdriehoek

De bewegingsdriehoek als vertrekpunt

De bewegingsdriehoek toont je hoe je een gezonde mix van zitten, staan en bewegen creëert. Het is in Vlaanderen hét betrouwbare kompas dat de meest aangewezen richting aangeeft om meer te bewegen en minder lang stil te zitten. Het is dus een belangrijk onderdeel van je bewegingsbeleid.

Hoe pak je het aan?

Waarom is bewegen in tegenstelling tot lang stilzitten dan zo gezond? Wat kun je het best doen om meer te bewegen? Hoe is de bewegingsdriehoek tot stand gekomen? En hoe pak je dat meer bewegen aan en hoe hou je het vol? Allemaal vragen waarop Gezond Leven je een antwoord biedt.

Materialen

Gebruik de beschikbare materialen van de bewegingsdriehoek die je vindt op onze materialenpagina (posters, postkaartjes, folders, infographics, e-learningmodules) en verspreid ze in je onderneming.

Infosessies en vormingen over bewegen

Of ga een stapje verder en overtuig elke medewerker tijdens een infosessie over de bewegingsdriehoek of een vorming over bewegen. Wil je een infosessie of vorming organiseren? Klop dan aan bij je Lokale Gezondheidsoverleg (Logo). Professionele bewegingsdeskundigen die een extra vorming gekregen hebben van Gezond Leven zijn je garantie op een kwaliteitsvolle en interactieve infosessie of vorming.

Ook het Vlaams Instituut Gezond Leven organiseert vaste opleidingen. Je kan hen ook vragen om een opleiding op maat van je onderneming te organiseren. Daarnaast kan je ook terecht bij talrijke andere aanbieders in Vlaanderen.

Meer bewegen in de kijker

Zet meer bewegen in de kijker in je onderneming! De kant-en-klare materialen zullen iedereen enthousiast maken!  

Gezond vergaderen

Bewegen in een vergadering zorgt voor energie en creativiteit. Bekijk de beweegtip en ga aan de slag met de materialen (tafelstaanders, bladwijzers, wikkels, stickers) uit de box ‘Gezond vergaderen’. De haalbare ideeën kunnen overlegmomenten net dat tikkeltje gezonder en productiever maken. Neem zeker een kijkje en lees ook de tips over de andere gezondheidsthema’s.

10.000 stappen

Ook het 10.000 stappenproject heeft leuke projectmaterialen (affiches, folders, flyers, stappensignalisaties, banners, voetzoolstickers …) om je collega’s warm te maken om meer te bewegen.   

Dagelijks bewegen in kaart en beweegtips 

Laat de medewerkers van je onderneming in kaart brengen hoeveel ze bewegen, en ga aan de slag met de online beweegtest en tips die bijdragen tot een goed beweegplan en medewerkers extra aanzetten om te bewegen.

Online beweegtest

Deze korte test bepaalt vooral hoeveel je zit, maar peilt ook naar hoeveel je beweegt. Het testje onthult of je een koala, gorilla, zebra of bij bent. Ontdek welk beest er in jou en in de medewerkers van je onderneming schuilt. Geef toe, een ideaal gespreksonderwerp voor op kantoor. Bovendien krijg je tips om meer te bewegen.

Stappen tellen

Stappen tellen: eenvoudig, gemakkelijk en motiverend! Je kan op verschillende manieren stappen tellen. Je kan je medewerkers een stappenteller ontlenen of hen er eentje schenken als beloning voor hun deelname aan een beweegactiviteit.

Fitheidstest

Ook een fitheidstest kan een goede aanzet zijn om medewerkers te motiveren om meer te bewegen. Sport Vlaanderen geeft je uitleg bij ‘Sporten op het werk’.

Tips delen voor een goed beweegplan

Wil je dat medewerkers effectief aan de slag gaan en meer bewegen? Dan is het belangrijk om de nodige stappen vooruit te plannen. Gebruik een onlineplatform, stuur e-mails of organiseer infosessies om beweegtips en beweeginitiatieven in de kijker te plaatsen. En zorg ervoor dat alle medewerkers de tips ontvangen. 

De onderstaande tips helpen medewerkers om hun beweegmomenten in te plannen:

1. Maak je plannen concreet met de 4 w’s

Maak je plannen zo concreet mogelijk. Gebruik daarvoor het trucje met de 4 w’s: wat, waar, wanneer en met wie. Stel zo je persoonlijke beweegplan op.

2. Hou rekening met valkuilen

Calculeer mogelijke problemen of moeilijkheden in en bedenk oplossingen.

3. Hou je vooruitgang bij 

Registreer je vooruitgang met een dagboek, een stappenteller of een app. Zo blijf je bewust bezig met je gezondheid en besef je beter wanneer je een doel bereikt hebt. Gebruik bijvoorbeeld de 10.000 stappen-app. Deze app werkt als stappenteller én dagboek.

Met apps zoals HabitBullCoach.meWay of Life of Streaks kan je zelfs invoeren welke gewoontes je wil veranderen of welke doelen je wil bereiken. Stel je het goede gedrag? Markeer dat dan in de app. Zo kan je stap voor stap je gedrag aanpassen. 

4. Gebruik geheugensteuntjes 

Maak gebruik van geheugensteuntjes. Zo zorg je ervoor dat je niet vergeet om op tijd even recht te staan, rond te lopen en te bewegen. Stel je alarmklok in, maak gebruik van pauzesoftware of noteer in je agenda op welke momenten je wil bewegen.

5.  Bewegen op Verwijzing helpt je verder

Doe via je huisarts een beroep op Bewegen op Verwijzing als je hulp nodig hebt. Zo verzeker je je van het (terugbetaalde) advies van een coach in je buurt.

Lees nog meer beweegtips of informatie over specifieke sportevenementen.

Sport op het werk

Wens je meer inspiratie en informatie over sporten op het werk? Neem dan zeker een kijkje op de website van Sport Vlaanderen. 

Als je naast educatie ook omgevingsinterventies, afspraken en regels, en zorg en begeleiding integreert, kom je gegarandeerd tot een evenwichtige mix van acties en een fantastisch bewegingsbeleid.