Een duwtje in de rug, schouderklopje of een hele schouder om op te leunen. Wie heeft daar niet af en toe nood aan? Gelukkig kunnen de mensen rond jou je die geven. En omgekeerd: ook jij kan mensen helpen als zij daar nood aan hebben. Steunen en ondersteund worden: je leest er hier meer over.

Je verbonden voelen met anderen is het tegenovergestelde van je eenzaam voelen. Je voelt je verbonden door je relaties met vrienden, familie, een partner, je kinderen, je buren, je kennissen … Dat zijn best relaties met mensen die je vertrouwt, voor wie je iets over hebt, en bij wie je je goed voelt. Hoe diep je je verbonden voelt met anderen (de kwaliteit van relaties) is belangrijker dan het aantal relaties (de kwantiteit) dat je hebt. En dat gevoel hangt natuurlijk af van je persoonlijkheid en de manier waarop je leven is ingericht. Ook kunnen vertellen over dingen die je hebt meegemaakt tegen anderen en hoe je je daarbij voelt, is belangrijk. Want dat helpt je omgaan met moeilijke ervaringen.

Verbondenheid valt samen te vatten in drie vragen:

  • Is de ander bereikbaar? Kan ik zijn/haar aandacht krijgen, kan hij/zij luisteren?
  • Is de ander responsief? Kan hij/zij me kalmeren wanneer ik angstig, verdrietig, eenzaam ben? Zal hij/zij moeite voor me doen?
  • Zijn we betrokken in elkaars leven? Geeft hij/zij om hoe ik de dingen beleef, om mijn welzijn wanneer we niet samen zijn? Gaat die altijd om mij blijven geven?

Zulke relaties bouw en behoud je natuurlijk niet zomaar. Je moet er tijd voor maken, moeite voor doen. Verdraagzaam zijn en vooral: goed communiceren. En dat moet van twee kanten komen.

Hoe kom je tot meer verbondenheid?

  • Durf je kwetsbaar op te stellen. Vertel hoe het met je gaat, hoe je je voelt.
  • Wees oprecht nieuwsgierig over hoe het met anderen gaat. Vraag hoe ze zich voelen, wat hen bezighoudt, waar ze enthousiast over zijn, waar ze van wakker liggen … Stel jij-vragen.
  • Geef af en toe een compliment aan de mensen rond je.
  • Blaas je relaties nieuw leven in. Schrijf een kaartje, berichtje of e-mail naar iemand die je al even niet gehoord hebt. Neem je voor om elke week te telefoneren met iemand die wat verder weg woont. Spreek af met vrienden om op een vast tijdstip iets te doen, zoals lunchen, joggen of gezelschapsspellen spelen. Spreek een kennis of buur aan om eens samen een tas koffie te drinken.
  • Vergroot je kans om mensen te ontmoeten en vriendschappen te ontwikkelen. Door nieuwe activiteiten uit te proberen, waar je nieuwe mensen kan ontmoeten. Door een praatje te maken met een onbekende terwijl je op de bus wacht. Door niet te twijfelen om iemand te helpen op straat, wanneer je ziet dat die persoon wel wat hulp kan gebruiken.
  • Herken de vriendschap en liefde die er wél is. Die ziet er misschien anders uit dan hoe je je voorstelde, maar dat betekent niet dat ze er niet is. Vriendschap en liefde zit ook in iemand die tijd neemt om naar je te luisteren, iemand die je tot inzichten brengt, iemand die je uitdaagt, iemand die je duwt om meer te bereiken. Zie en waardeer wat er wél al is.