Creëer een gezonde mix tussen staan, zitten en bewegen in je dagelijkse leven. Wissel diverse activiteiten af en maak keuzes met hulp van onze tips. 

Ga terug in de tijd: wat was je favoriete vorm van bewegen als kind?

Ooit zat jij minder stil en bewoog je meer. Sommige momenten en bewegingsvormen vond je vast fijn, andere waren minder leuk – ook al ben je je daar nu misschien niet meer van bewust. Graaf in je geheugen om te achterhalen wat je graag opnieuw zou willen doen. Geen inspiratie? Duik in onze herinneringentabel. Omcirkel wat je herkent en zelf graag weer wilt uitproberen. 

  • Moest ik naar school of de winkel? Dan sprong ik op mijn fiets en zong ik luidkeels mijn favoriete hits uit mijn discman mee. 
  • Mooi weer? Dan sprintte ik naar het parkje om de hoek, of zette ik koers naar een terrasje met mijn fiets. 
  • Woensdag- of zondagmiddag? Dan trok ik eropuit met de jeugdbeweging, lekker ravotten in de bossen en hollen door de plassen. 
  • De sportlessen en speeltijd op school? Mijn favoriete momenten! Touwtjespringen, voetballen, tikkertje spelen, … ik deed niks liever. 
  • Geen school? Dan joeg mijn opa me steevast de tuin in: laarzen aan, plantjes zaaien, onkruid wieden, … 
  • Stilzitten? Dat was er niet bij in ons gezin. We speelden uren tikkertje, deden eindeloos aan touwtjespringen en worstelden op de keukenvloer. 
  • Woef? Wanneer onze hond me met zijn puppyogen aankeek, kon ik een half uurtje wandelen nooit weigeren. 
  • Woonde jij ook in een groen paradijs? Dan snap je dat een rondje joggen geen straf maar een beloning was. 
  • Tijd voor de training van karate, volleybal, badminton, …? Dan sprong ik een gat in de lucht. Al die stilzitkriebels van school sportte ik er weg. 
  • Koester jij nog andere actieve herinneringen? Noteer ze dan. 

Speel met de intensiteit van je beweging: wissel eens af

Wie gezond wil leven, wisselt niet alleen zijn activiteiten af, maar ook de intensiteit ervan. De bewegingsdriehoek onderscheidt drie intensiteitsniveaus: licht, matig en hoog. Je herkent zelf op welk niveau je beweegt door je ademhaling. Of door er voorbeelden van de gemiddelde Vlaming op na te slaan. 

Probeer dagelijks met lichte en matige intensiteit te bewegen en wekelijks een activiteit met hoge intensiteit in te plannen. Het grootste deel van je dag kun je licht intensief bewegen, bijvoorbeeld door te stappen. Ook raden we minstens een dagelijkse portie matige activiteit aan, bijvoorbeeld fietsen naar je werk. Oefen je wekelijks een activiteit met hoge intensiteit uit, zoals sporten? Dan levert dat je nog extra gezondheidsvoordelen op! Er zijn eindeloos veel opties voor beweging met diverse intensiteit. Vergeet ook niet om je spieren wekelijks te verstevigen, voor een fit lijf én frisse geest. 

Denk aan alternatieve locaties: waar kun je meer bewegen?

Wil jij minder zitten en meer bewegen? Hou dat dan altijd in je achterhoofd en pas het overal toe: thuis, op de metro of de trein, aan je bureau of op school. Maar ook tijdens je vrije tijd, in de tuin of in een bar, … Deze webpagina over beweegmomenten biedt alvast wat inspiratie.