Pas je omgeving aan zodat ze je helpt bij je inspanningen om minder te zitten en meer te bewegen. Maak de gezonde keuzes aanlokkelijk en de minder gezonde moeilijk. Enkele voorbeelden: 

  • Plaats een geïmproviseerde statafel (cocktailtafel) naast je bureau of zet een stevig verhoogje op je bureautafel. Zo kun je afwisselend staan en zitten om te werken. 
  • Leg de afstandsbediening van de tv verder, zodat je kan rechtstaan om ze te pakken. 
  • Bewaar tablets en gamebenodigdheden uit het zicht, in een kast. Maak met kinderen afspraken over schermtijd. 
  • Steek het keukengerief dat je het meest gebruikt in de bovenste en onderste keukenkasten. Zo train je je spieren door te bukken, strekken, laddertjes te beklimmen, … (als je geen evenwichtsstoornissen hebt).
  • Zet je diepvriezer in de kelder of garage. Dat helpt de vriezer beter koel kouden en jou om meer te stappen. 
  • Hou een flyer van het project ‘10.000 stappen’ bij in je auto. Zo herinner je jezelf eraan om wat verder te parkeren. 
  • Geef je fiets of step een vaste plaats vooraan in de garage, vóór je wagen dus.  
  • Hang je fiets- en wandeloutfits in het zicht in je kleerkast. Of zet je wandelschoenen klaar aan de deur of op de keukentafel. Zo herinner je jezelf aan je geplande activiteit. 
  • Doe hetzelfde met beweegmateriaal zoals een springtouw, buitenspelen, gewichtjes, … 
  • Speur zelf je omgeving af naar creatieve oplossingen.