Hoe belasten we onze rug het zwaarst? Door recht te staan, veel te wandelen of intensief te sporten? Nee, door te zitten. Als je lang stilzit, kantelt je bekken naar achteren en staat je onderrug bol. Daardoor wordt de belasting van je spieren, gewrichtsbanden en tussenwervelschijven erg hoog. 

Zo maak jij werk van een goede zithouding:

  • Pas je stoel altijd aan je lichaam aan en verander regelmatig van zithouding.
  • Maak elke 20 à 30 minuten even tijd om het zitten te onderbreken, recht te staan en te bewegen. 
  • Rek je af en toe uit.

Tips voor een goede zithouding

  • Voor een goede zithouding staan je voeten volledig op de grond en zijn je knieën lager dan je heupen. 
  • Laat wat ruimte tussen het zitgedeelte van je stoel en je knie. Een eenvoudig trucje om dat te controleren? Als je vuist tussen je stoel en je knieholte past, heb je voldoende ruimte.
  • De lage rugsteun van je stoel moet net boven je broeksriem uit komen.
  • Steun met je schouders tegen de rugleuning. Vermijd vooroverbuigen en leun lichtjes achterover.

Om het je gemakkelijker te maken om een goede zithouding aan te nemen, geven we nog wat extra tips:

  • Beschik je niet over een verstelbare stoel? Zo garandeer jij jezelf een goede zithouding:
    • Te weinig steun voor je onderrug? Leg een opgerolde handdoek tussen je rug en de rugleuning.
    • Zit je te laag? Leg een kussentje op het zitvlak van je stoel.
    • Zit je te hoog en raken je voeten de grond niet? Zorg voor een verhoogje.
  • Ook in de wagen is een goede zithouding meer dan wenselijk. Dit is de ideale positie:
    • ellebogen licht gebogen;
    • bovenbenen licht horizontaal;
    • knieën licht gebogen.

Denk ook aan de rugleuning: die moet over de hele lengte voldoende steun bieden. Onderaan niet genoeg steun? Leg er een kussentje tussen!

Heb je een bureaujob? Verzeker je van een goede zithouding met deze tips:

  • Zet je scherm en toetsenbord altijd recht voor je.
  • Heb je een verstelbare stoel? Stel je rugleuning dynamisch in.
  • Is je bureautafel verstelbaar? Stel ze in op ellebooghoogte.
  • Zorg dat de bovenkant van je scherm volledig op ooghoogte staat. Zo kijk je altijd recht voor je en dat is beter voor je nek. Trek je schouders niet te veel op, maar laat ze ontspannen naar beneden hangen.
  • Bewaar een armlengte afstand tussen je ogen en je scherm
  • Beweeg je computermuis vanuit je voorarm en niet vanuit je pols.
  • Zet je toetsenbord op ongeveer vijftien centimeter van de tafelrand.
Infographic Zithouding Preview