Kantoren en scholen lijken plaatsen waar je moet stilzitten. Toch is het belangrijk om ook daar lang zitten te onderbreken en voldoende beweegmomenten te beleven. Ontdek snel hoe!

Hoe beperk je het stilzitten?

  • Ga af en toe wat water bijtanken. Zo ben je nog eens in beweging én zorg je ervoor dat je aan de aanbevolen hoeveelheid van 1,5 liter per dag komt.
  • Heb je telefoon? Zet je recht en stap wat rond, een eenvoudige manier om meer te bewegen en lang zitten te onderbreken. 
  • Overleg met collega’s hoeft niet al zittend te gebeuren. Sta recht aan een hoge tafel of wandel rond in de gangen. Nog meer tips voor actieve meetings? 
  • Vraag voor een collega? Ga er dan heen in plaats van hem te bellen of te e-mailen. 
  • Zet je printer en vuilbak niet onder je neus maar op loopafstand. Zo geef je jezelf de kans om af en toe de benen te strekken.
  • Wíl je wel sta- en beweegmomenten inlassen, maar vergeet je ze? Maak een reminder voor jezelf. Kleef een post-it op je scherm, stel een herinnering in op je gsm of vraag collega’s om je in beweging te zetten.

Hoe vermeerder je jouw beweegmomenten?

  • Bol je met de auto naar het werk? Zet je achteraan op de parking zodat je alsnog nog stapmeters in de benen krijgt.
  • Beter dan de wagen: de fiets of je voeten! In het beste geval ontvang je daar een vergoeding voor. Je werkgever is niet verplicht om die te geven, tenzij het is vastgelegd in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van jouw sector. Vraag ernaar.
  • Stap de trap op naar het verdiep waar je zijn moet. Dat is gezonder dan de lift nemen.
  • Las regelmatig een actieve pauze in. Strek je armen en benen. Ontspan je nek en schouders. En kijk weg van je scherm, zo gun je je ogen ook wat rust. 
  • De middagpauze leent zich uitstekend als wandel- of jogmomentje. Tip: leg sportkleren op het werk. Zo heb je altijd een outfit bij je als je de sportkriebels voelt. Vraag je werkgever om een douche te installeren, zo hervat je na je beweegmoment fris het werk.