Gezond eten start al bij de eerste maaltijd van de dag. Met een gezond ontbijt schiet je meteen uit de startblokken. Maar hoe pak je dat aan?

Gezond ontbijt: ga voor granen

Je garandeert een vliegende start door een graanproduct in je ontbijt op te nemen. Kies bij voorkeur voor volkoren granen, bijvoorbeeld:

  • volkorenbrood
  • volkorenbeschuit
  • havermout
  • vezelrijke ontbijtgranen (ongesuikerd)
  • muesli (ongesuikerd)
  • granola (ongesuikerd)
  • ...
Infographic Ontbijt Met Brood2

Gezond ontbijt: plantaardig doet je goed

Leg zoveel mogelijk plantaardig beleg op je boterhammen. Bijvoorbeeld: 

  • fruit: banaan, aardbei, perzik, ...
  • groenten: rauw, gegrild of als spread
  • notenpasta: bijvoorbeeld 100% pindakaas
  • peulvruchtenspread: bijvoorbeeld hummus

Of kies voor deze gezonde alternatieven: 

  • eieren
  • cottagecheese
  • mozzarella
  • platte kaas
  • vis
  • (gebakken) kip- of kalkoenfilet

Beperk vlees eten tot maximum 1 keer per dag. Zin in wat hesp of salami op je brood? Grijp er niet dagelijks naar: bewerkte vleeswaren zijn minder gezond. 

Gezond ontbijt: ga slim voor smaak

Twee plakken kaas op je brood: dat smaakt extra goed. Probeer het toch bij eentje te houden. Wil je wat meer smaak op je boterham? Ga dan voor gezonde smaakcombinaties zoals plattekaas met aardbeien of pindakaas met banaan.

Gezond ontbijt: rustig aan met boter

Vervang die dikke laag boter op je brood door zachte margarine of minarine. Eén mespunt per snede brood is genoeg.

Infographic Ontbijt Met Granen

Gezond ontbijt: vervang slim

Schud je wat ontbijtgranen, muesli of granola in je kommetje? Kies dan altijd voor de volkoren variant. En probeer alles zo min mogelijk te zoeten. Óók als je dat doet met zogenaamde ‘gezonde’ honing, agavesiroop of kokosbloesemsuiker. Hetzelfde geldt voor havermout- of andere pap. Voeg als alternatief vers fruit toe, en hou je in met chocolade. Ook noten, pitten of zaden zorgen voor extra smaak. Een handje gedroogde vruchten zoals rozijnen toevoegen kán, maar vers fruit is nog beter. 

Gezond ontbijt: melkproducten

Melkproducten zijn een gezonde aanvulling voor je ontbijt. Bij ontbijtgranen bijvoorbeeld:

  • melk, karnemelk of calciumverrijkte sojadrank
  • ongesuikerde melkproducten zoals yoghurt of plattekaas

Of je drinkt een glaasje melk bij je boterhammen.

Gezond ontbijt: scoor met fruit 

De kers op jouw ontbijttaart? Een grabbel in de fruitmand. Banaan en appel, sinaasappel en peer, aardbeien en passievruchten, ... Keuze te over!