Eieren

Ben jij bang dat eieren je cholesterolwaarden torenhoog doen rijzen? Dat is nergens voor nodig, want het advies om je eierconsumptie om die reden te beperken, is achterhaald. Eieren berokkenen je gezondheid geen uitdrukkelijke schade, al doen ze er ook geen wonderen voor. Daarom vind je ze in de lichtgroene groep van de voedingsdriehoek terug. 

Zijn eieren gezond: ja of nee?

Eieren hebben geen aangetoonde voor- of nadelen voor je gezondheid. Ze zadelen je ook niet op met een hoger risico voor hart- en vaatziekten, hoewel dat lang werd aangenomen. Eitjes zijn wel rijk aan voedingsstoffen, voornamelijk eiwitten en vet. Dat vet zit in de dooier en is grotendeels onverzadigd – wat goed is. Daarnaast bevatten ze veel vitamines (B12, D, A, B2, …) en mineralen (fosfor, seleen, ijzer, zink, …). Eiwit, ijzer en vitamine B12 maken van eieren een volwaardige vervanger voor vlees. 

Hoeveel eieren mag je eten?

Vroeger kreeg je vaak te horen dat je maximaal drie eieren per week mocht eten, omdat ‘ze slecht zijn voor je cholesterol’. Maar dat advies is voorbijgestreefd. Toch eet je het best niet meer dan zeven eieren per week. Anders vergroot je mogelijk je kans op diabetes. 

Wil jij graag wat minder vlees eten? Dan zijn eieren een goed alternatief. Als vegetariër raden we je bijvoorbeeld aan om ze te combineren met peulvruchten: zo krijg je al je vitaminen en mineralen binnen. 

Er is een arsenaal aan bereidingswijzen voor eieren: zacht- of hardgekookt, als omelet of sunny side up (spiegelei), ter vervanging van kaas of vlees op je boterham, … Maak je een omelet? Fiks dan meteen ook je portie vitamines: voeg bijvoorbeeld groenten en verse tuinkruiden toe.

Eieren: gezond en duurzaam?

De milieubelasting van eieren is vergelijkbaar met die van  gevogelte en is lager dan van rood vlees

Eieren: gezond en veilig?

Eieren kunnen met salmonella besmet zijn en je zo met maag- en darmklachten opzadelen. Wanneer je ze verhit, smoor je de kiem in de … kiem. Bewaar eieren het best in de koelkast: zo loop je minder kans op besmetting. Met de punt naar beneden blijven ze langer goed. Gebruik je eieren niet meer in rauwe vorm na de houdbaarheidsdatum. Wanneer ze rot zijn, merk je dat snel aan een sterke zwavelstank. 

Eieren kunnen door hun hoge vetgehalte gemakkelijk contaminanten opstapelen. In eieren van kippen uit eigen tuin kunnen dioxines en PCBs zitten (door verontreiniging van de bodem). 

Hoeveel eieren eet de Vlaming?

Twee derde van de bevolking zegt dat ze minstens één keer per week ei eten. 

Veelgestelde vragen

Zijn eieren gezonder wanneer ze van je eigen kippen komen?

Kippen in grote bedrijven worden van elke vorm van vervuiling afgeschermd. Eieren van je eigen scharrelkippen zullen wat meer dioxines en pcb’s bevatten dan supermarkteieren. Eet dus gerust tot twee eitjes per week van je eigen kippen – één per week voor kinderen tot twaalf jaar. Meer raden we af. We hebben het over de totale hoeveelheid eieren, bijvoorbeeld ook verwerkt in pannenkoeken, chocolademousse, mayonaise, … Hou je je hieraan? Dan loop je geen enkel risico.