Wat eet de gemiddelde Vlaming?

Hoe gezond eet de Vlaming? Vraag jij je wel eens af hoe gezond jij eet in vergelijking met je buur? Drinken Vlaamse tieners veel frisdrank? En zouden volwassenen regelmatig fruit eten? Vlaams Instituut Gezond Leven schotelt je voor wat de gemiddelde Vlaming eet en drinkt

Hoe eet de gemiddelde Vlaming?

Vlaamse vrouwen eten dagelijks relatief meer fruit (61%) dan hun mannelijke tegenhangers (50%). Meer vrouwen (34%) dan mannen (24%) raken ook aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Maar 17% van de jongvolwassenen (15 tot 24 jaar) eet dagelijks twee porties fruit. Vlamingen eten meer groenten dan fruit: ook hier scoren de vrouwen relatief beter (82%) dan mannen (76%). Toch eet slechts 38% van de Vlamingen van 6 jaar en ouder minstens 2 porties groenten per dag. Dit percentage ligt hoger bij vrouwen (41%) dan bij mannen (36%).

Mannen drinken dagelijks meer gesuikerde frisdranken (29%) dan vrouwen (19%). 64% van de Vlamingen consumeert dagelijks melkproducten (of sojaproducten verrijkt met calcium). Wie hoger opgeleid is, eet meer groenten en fruit, maar grijpt ook sneller naar een zoete of zoute snack (42%) dan lager opgeleiden (28%). 81% van de Vlamingen eet dagelijks een ontbijt en bijna de helft (43%) van de bevolking van 6 jaar en ouder drinkt dagelijks minstens 1 liter. 

Besluit

We eten met z’n allen te veel producten uit de restgroep: dat blijkt duidelijk uit de cijfers. Ouderen weten het best maat te houden, jongeren het minst. Ook met vlees overdrijven we vaak.

Wat we wél voldoende eten, zijn vetstoffen, kaas en aardappelen. Op vlak van melk en melkproducten, fruit, groenten en water moeten we een tandje bijsteken. We consumeren ze te weinig. 

Wat moet de gemiddelde Vlaming veranderen in zijn eetpatroon?

De gemiddelde Vlaming moet meer:

  • vocht opnemen – en dan vooral water, hiervan drinken we nu te weinig
  • groenten verorberen – 2 keer zo veel
  • fruit binnenspelen – 2 stuks i.p.v. 1
  • peulvruchten eten – vervang eens vlees bij je maaltijd voor peulvruchten of een ander vegetarisch alternatief
  • kiezen voor noten en zaden – elke dag een handje
  • brood of alternatieven eten – kies altijd voor de volkoren variant
  • Vlees eten – bij voorkeur maximum bij één maaltijd per dag, en geen te grote portie
  • Producten uit de restgroep kiezen – hiervan nemen we nu véél te veel op

Daarnaast moeten we minder:

  • Vlees eten – bij voorkeur maximum bij één maaltijd per dag, en geen te grote portie
  • Producten uit de restgroep kiezen – hiervan nemen we nu véél te veel op