BMI berekenen: gewicht vs. lengte

De body mass index (BMI) drukt de verhouding uit tussen je gewicht en lengte. Je berekent je eigen BMI als volgt:

BMI = gewicht (kg)/ lengte (in m) x lengte (in m)

Op basis van het cijfer dat tevoorschijn komt, weet jij (als volwassene) in welke categorie je thuishoort:

  • Ondergewicht: <18,5
  • Gezond gewicht: 18,5 tot 24,9
  • Overgewicht: 25 tot 29,9
  • Obesitas: >30

Van onder- tot overgewicht en obesitas

Onder- én overgewicht is slecht voor je gezondheid. Toch is je BMI maar één van de parameters die verklapt of het goed zit met je gewicht. Je moet daarnaast rekening houden met je lichaamssamenstelling: je vetpercentage en de locatie van het vet in je lichaam. Een persoon met een BMI onder 25 kan hetzelfde vetpercentage hebben als iemand met een BMI boven 25.

BMI is enkel bruikbaar voor mensen tussen 19 en 59 jaar. Voor kinderen en jongeren bestaan aparte BMI-tabellen en groeicurven. En ook voor oudere mensen is BMI geen goed beoordelingsinstrument, want hun lichaamssamenstelling verandert.

Twijfel jij of de BMI ertoe doet voor jou? Vraag dan raad aan je huisarts.

Heb jij een gezond gewicht? Dan betekent dat niet automatisch dat je evenwichtig eet en voldoende beweegt. Ligt je BMI dus onder 25? Dan heb je niet noodzakelijk een gezond eetpatroon. En vice versa: mensen met (licht) overgewicht, eten niet per definitie ongezond. Besteed dus altijd aandacht aan evenwichtige voeding en beweeg voldoende.