BMI berekenen

De Body Mass Index (BMI) drukt de verhouding uit tussen je gewicht en lengte. Je berekent je eigen BMI als volgt:

BMI= gewicht (kg) / (lengte (m) x lengte (m))

Op basis van het cijfer dat tevoorschijn komt, weet jij (als volwassene) in welke categorie je thuishoort:

Resultaat BMI (kg/m²)

Gewichtstoestand

Advies

Lager dan 18,5

Ondergewicht

Probeer wat aan te komen. Volg hierbij de adviezen bij de voedings- en de bewegingsdriehoek en/of doe beroep op professionele hulp. *

Tussen 18,5 en 25

Gezond gewicht

Probeer op gewicht te blijven. Volg hierbij de adviezen bij de voedings- en de bewegingsdriehoek en/of doe beroep op professionele hulp. *

Tussen 25 en 30

Overgewicht

Probeer af te vallen (of zorg in elk geval dat je niet verder aankomt). Volg hierbij de adviezen bij de voedings- en de bewegingsdriehoek en/of doe beroep op professionele hulp. *

Hoger dan 30

Obesitas

Probeer af te vallen. Doe hiervoor beroep op professionele hulp. *

*Vraag raad aan je huisarts of doe beroep op een diëtist voor voedingsadvies of een coach van Bewegen Op Verwijzing voor bewegingsadvies.

Bereken je BMI

Van onder- tot overgewicht en obesitas

Je BMI is maar één van de parameters die vertelt of het goed zit met je gewicht. Je houdt daarnaast best ook rekening met je lichaamssamenstelling: je vetpercentage en de locatie van het vet in je lichaam. De middelomtrek is hiervoor een goede bijkomende parameter.

De BMI is bruikbaar voor mensen tussen 19 en 59 jaar (behalve bij zwangerschap en borstvoeding). Voor kinderen en jongeren wordt beroep gedaan op groeicurven en bestaan aangepaste BMI-tabellen.

Ook voor oudere mensen is de BMI geen goed beoordelingsinstrument, want hun lichaamssamenstelling verandert (de spiermassa daalt). Met ouder worden neemt ook de lichaamslengte af, wat bijdraagt tot een toename van de BMI. De grenswaarden voor ouderen liggen hierdoor hoger dan bij volwassenen.

Voor het detecteren van (risico op) ondervoeding bij ouderen worden de volgende grenswaarden gehanteerd:

Ouderen

BMI (kg/m²)

Voedingstoestand

Tot 70 jaar

< 18,5

Ondervoeding

 

< 20

Matig (risico op ondervoeding)

Ouder dan 70 jaar

< 20

Ondervoeding

 

< 22

Matig (risico op ondervoeding)

Twijfel jij of de BMI ertoe doet voor jou? Vraag dan raad aan je huisarts, diëtist, of coach van Bewegen Op Verwijzing.


Heb jij een BMI tussen 18,5 en 25? Dan betekent dat niet automatisch dat je evenwichtig eet en voldoende beweegt. Het omgekeerde geldt ook : mensen met (licht) overgewicht, eten niet per definitie ongezond. Fixeer je dus niet op je BMI of het getal op de weegschaal. Besteed in de eerste plaats aandacht aan evenwichtige voeding, beweeg voldoende en beperk lang stilzitten. De tips bij de voedings- en bewegingsdriehoek helpen je op weg!