Voedingsreclame? Dat betekent in de meeste gevallen reclame voor niet-essentiële, ongezonde producten. Onze kinderen dragen daar letterlijk de gevolgen van. Ongereguleerde blootstelling aan reclame voor ongezonde producten maakt hen dik en op termijn ziek. Een andere aanpak, met een grotere rol voor de overheid, dringt zich op. 

In België en ook in de rest van Europa lijden meer en meer kinderen op steeds jongere leeftijd aan overgewicht en obesitas. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en jongeren daarin een belangrijke rol speelt.

Reclame voor ongezonde voeding doet kinderen zin krijgen in deze producten. Ze zeuren vervolgens bij hun ouders om de producten te kopen. Kinderen zijn een makkelijke prooi voor marketing. Ze geloven bijvoorbeeld dat een voedingsproduct met daarop hun favoriete tekenfilmfiguur ook echt lekkerder smaakt. 

Beschermende overheid werkt

Er bestaat (nog) geen wetgeving die voedingsreclame naar jongeren reguleert. Daar komt best verandering in. De voedingsindustrie reguleert zichzelf, maar schiet daarin te kort. Onderzoek toont dit duidelijk aan. Landen met zelfregulering slagen er niet in de verkoop van ongezonde producten te verminderen, integendeel. Omgekeerd geldt dat een sterk overheidsbeleid rond voedingsreclame voor kinderen de verkoop doet afnemen. Een beschermende overheid werkt dus.

Het Vlaams Instituut Gezond Leven dringt aan op overheidsregulering waarbij de federale overheid samen met een groep van experten criteria vastlegt. Het is ook de overheid die sancties moet kunnen vastleggen en toepassen als de regels worden overtreden.

Criteria

Wat de overheid zou moeten vastleggen:

  • Minimumleeftijd voor blootstelling aan reclame voor ongezonde voeding, 
  • Criteria voor de verschillende categorieën van voedingsmiddelen,
  • Media (tv, Facebook, Instagram, …) waarop de blootstelling aan ongezonde voedingsreclame moet worden beperkt, 
  • Regels voor het gebruik van marketingtechnieken zoals cartoonfiguren op voedselverpakkingen of sponsoring van (sport)evenementen.

Lees het uitgebreide standpunt van Gezond Leven.

Mix van maatregelen

Daarnaast blijven ook andere maatregelen belangrijk die van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze maken. In die zin pleit het Vlaams Instituut Gezond Leven ook voor een gezond voedings- en drankenaanbod op school (zoals gezonde drankautomaten), een taks op ongezonde voeding en een overheidsgesteund gezondheidslabel op voedselverpakkingen.

Het volledige achtergronddocument van het Vlaams Instituut Gezond Leven kan je opvragen via an.lebacq@gezondleven.be.