Hoe stel je een evenwichtige, gezonde maaltijd samen?

Nam jij je voor om gezond(er) te eten? Of twijfel je of je goed bezig bent voor je voedingspatroon? Raadpleeg dan de richtlijnen voor gezonde eetmomenten van Vlaams Instituut Gezond Leven. Duik in de tips en vind van ontbijt tot diner een goede balans. 

De hele dag door

Met deze basistips sla je de de bal nooit mis – op elk uur van de dag:

  • Varieer voldoende in je voeding. Grijp niet altijd naar worteltjes en erwtjes, maar wissel eens af. Met prei, courgette, broccoli, … de opties zijn eindeloos! Dat geldt trouwens ook voor je tussendoortjes: eet bijvoorbeeld niet bij elke pauze een potje yoghurt. Graai ook eens een handje ongezouten noten weg of verorber een stuk fruit.
  • Kies zoveel mogelijk voor plantaardige en verse, onbewerkte producten.

De beste keuzes per eetmoment

Ontdek de concrete tips van Vlaams Instituut Gezond Leven om elk eetmoment van de dag gebalanceerd samen te stellen: 

Hedonisch eten: eten is een feest, of … niet altijd?

Taak afgewerkt op je job? Hoera, dat verdient een koekje en cola! De ramen gelapt thuis? Dan mag je nu toch wel een stuk taart halen bij de bakker? Lastige periode met je lief? Je sleept een extra pot ijs aan ter troost … Eten doen we niet altijd omdat we honger hebben. Vaak eten we omdat we iets lekker vinden en het ons een fijn gevoel oplevert. Dat noemen we ‘hedonisch eten’.