De voedingsdriehoek is bruikbaar voor gezonde personen vanaf 1 à 1,5 jaar. Toch kun je hem ook als basis gebruiken voor bijna elk dieet. Denk jij dan meteen aan vermageren, en dus aan een energiebeperkt voedingspatroon? Dan moet je je definitie verruimen: ‘dieet’ staat voor het volgen van bepaalde stelregels voor je voeding – uit medische, ideologische, religieuze, … overwegingen. Zo kan iemand met een hoge bloeddruk beter zijn zoutinname beperken

Voedingsdriehoek: houvast voor aangepast dieet

Let op: een individueel aangepast dieet kan je het best met je arts of diëtist bespreken.

Meer info over specifieke aandoeningen zoals diabetes of hart- en vaatziekten? Die vind je op verenigingswebsites zoals die van de Diabetes Liga of de Belgische Cardiologische Liga

Aangepast dieet: voor sporters

De evenwichtige en gevarieerde voeding die de voedingsdriehoek aanbeveelt, is de perfecte basis voor sporters. Afhankelijk van welke sport je beoefent, moet je extra aandacht besteden aan energie, vocht en andere voedingsstoffen: 

  • De recreatieve of breedtesporter sport 1 of 2 keer per week 1 tot 2 uur (per sessie). Hij heeft genoeg aan de aanbevelingen uit de voedingsdriehoek. Meer drinken, vooral bij warm weer, is wel aan te raden. 
  • De wedstrijd- of prestatiesporter sport 3 tot 7 keer per week 1 tot 2 uur (per sessie). Hij heeft meer energie, voedingsstoffen en vocht nodig dan aanbevolen in de voedingsdriehoek – vooral op trainingen en als voorbereiding op wedstrijden. Een aangepast voedingsplan kan nuttig zijn, maar daarvoor kan hij beter een (sport)diëtist raadplegen. 
  • De professionele topsporter sport minstens 3 uur per dag. Hij kan het best voor een aangepast dieet kiezen. 
  • Meer weten over voeding en sport? Surf naar www.gezondsporten.be