2 profile modellen: WHO Nutrient Profile -UK Ofcom profile Model

Nutrient profile modellen rangschikken voedingsmiddelen volgens voedingswaarde en effect op de gezondheid.  Ze bieden een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op de te lakse criteria die de voedingsindustrie zelf ontwikkelde. Gezond Leven pleit ervoor om het WHO Nutrient Profile model te gebruiken bij het opstellen van criteria rond kindermarketing. 

In de EU- Pledge engageren deelnemende Europese voedingsbedrijven zich om geen reclame meer te maken voor ongezonde voeding naar kinderen jonger dan 12. Tenzij die voedingsmiddelen voldoen aan de eigen Pledge-criteria. Daar wringt het schoentje. Te veel eerder ongezonde producten glippen nog door de mazen van het net. 

Wetenschappelijk onderbouwd

In 2015 reageerde de WHO met eigen, wetenschappelijk onderbouwde criteria. Ze ontwikkelde een Nutrient Profile Model. De gezondheidsorganisatie bracht alle voedingsmiddelen onder in 17 categorieën. Vervolgens keek ze naar welke nutriënten relevant zijn in elke groep: totaal vet, verzadigd vet, totale suiker, toegevoegde suiker en zout.

Het model is specifiek ontworpen met het oog op inperken van voedingsmarketing naar kinderen en rangschikt voedingsmiddelen volgens voedingswaarde en gezondheid. Om te weten of voedingsmarketing geoorloofd is, moet je eerst je product indelen in één van de 17 categorieën. Als een voedingsmiddel vervolgens niet voldoet aan de criteria binnen zijn of haar categorie, is marketing verboden. 

Ontbijtgranen getest

Voor ontbijtgranen bijvoorbeeld gelden de criteria totaal vet, totale suiker en zout. Gezond Leven scoorde verschillende types ontbijtgranen volgens het WHO model en vergeleek met de scores in de EU-Pledge. Volgens de WHO-score komen ontbijtgranen bijna nooit in aanmerking voor kinderreclame. Meestal is dat te wijten aan een te hoog suikergehalte. Diezelfde ontbijtgranen voldoen meestal wel aan alle criteria van de EU-Pledge. (max 30g/100g, itt. max 15g/100 gr voor de WHO)

Bij fastfood en kant- en klare maaltijden scoort men het product op álle nutriënten. Bij ijsjes en snoepgoed geeft het WHO model geen criteria mee, maar is er simpelweg geen reclame naar kinderen toegelaten.

Een vergelijkbaar model is het Britse UK Ofcom Nutrient Profiling model. Ook dit model werd ontworpen om televisiereclame rond ongezonde voeding naar kinderen aan banden te leggen. Het gebruikt een eenvoudig scoresysteem waarin men producten scoort volgens nutritionele samenstelling per 100 gram. Het model geldt voor alle voedingsmiddelen, zonder uitzonderingen.