Gepersonaliseerde  digitale marketing kan negatief bijdragen tot de sociale gezondheidskloof, waarschuwt de WHO. Dat komt omdat kwetsbare groepen vaak gevoeliger zijn voor ongezonde voedingsmarketing, iets waar marketeers gretig op inspelen. 

Als je arm bent, heb je minder tijd en ruimte om met gezonde voeding bezig te zijn. Onze mentale bandbreedte is immers relatief beperkt. We kunnen maar met zeven dingen tegelijk bezig zijn, leert onderzoek. Armoede brengt heel veel zorgen met zich mee. In zo’n context verliest voeding prioriteit. 

Bovendien blijkt uit onderzoek in de VS dat ongezonde voedingsmarketing specifiek inspeelt op socio- economische groepen waarvan men weet dat ze gevoelig zijn voor dat soort reclame. Bij die groepen komen overgewicht en obesitas significant meer voor. 

Een beperking en strengere controle van marketing op ongezonde voeding kan soelaas brengen en de gezondheidskloof verkleinen, zo leert Australisch onderzoek. Omdat het onderzoek hierrond voorlopig beperkt is, moedigt Gezond Leven extra onderzoek aan.