Gezonde en kwalitatieve maaltijden op school kunnen kinderen en jongeren stimuleren om gezonde keuzes te maken. Maar dan moeten ze het aanbod wel als smakelijk ervaren. En dat blijkt niet altijd het geval.

Een belangrijke barrière voor scholen om gratis of gesubsidieerde schoolmaaltijden aan te bieden is onder meer dat leerlingen er weinig gebruik van maken omdat schoolmaaltijden als "onaantrekkelijk" kunnen worden beschouwd, zowel wat de inhoud betreft, als de setting. Leerlingen kunnen ook worden aangetrokken door aangenamere lunchmogelijkheden in de buurt, zowel binnen als buiten het schoolterrein. Om dit probleem aan te pakken, is het van belang dat schoolmaaltijden als een "aantrekkelijke" optie voor leerlingen worden beschouwd. En is het belangrijk om in te zetten op een integraal beleid met ook oog voor de voedselomgeving buiten de schoolmuren.

Kinderen moeten ook voldoende tijd en ruimte krijgen voor de maaltijden, ze moeten ervan kunnen genieten samen met leeftijdsgenoten en leerkrachten. Er moet voldoende gevarieerd worden, de maaltijden moeten als smaakvol worden ervaren en ze moeten worden geserveerd in een ontspannen omgeving. Leerkrachten en schoolpersoneel hebben een belangrijke rol bij het creëren van een positieve ervaring en bij de afstemming tussen het schoolmaaltijdgebeuren en de lessen.

Het is belangrijk dat de schoolmaaltijden die worden geserveerd ook effectief gezond zijn. Het is immers geen garantie dat schoolmaaltijden die bijvoorbeeld worden aangeboden via een openbare dienst, per definitie gezond zijn. Daarom zijn voedingsrichtlijnen of voorschriften op nationaal niveau belangrijk. Meer onderzoek is nodig naar de impact van dergelijke voedingsrichtlijnen.

In het onderzoek van Gezond Leven vzw en Universiteit Gent, zullen barrières en opportuniteiten rond toegankelijke schoolmaaltijden voor mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie verder in kaart gebracht worden.