Gezond eten staat altijd voorop. Hoe zorg je ervoor dat gezond eten thuis een succes wordt? Dit zijn alvast drie belangrijke tips: 

Ga voor een andere keukeninrichting

Infographic Voeding Thuis 2

Hoe helpt je keukeninrichting om gezond te eten bij je thuis?  

Maak van je keuken geen woonkamer 

De keuken is er eerst en vooral om te koken. Het mag er gezellig zijn maar ook niet té. Zet er dus geen televisie en reserveer comfortabele stoelen voor je woonkamer. 

  • Zorg dat je altijd gezonde voeding bij de hand hebt. Ongezonde producten leg je het best op een plaats waar je niet te gemakkelijk bij kunt. 
  • Laat jij je altijd weer verleiden door die glazen bokaal met snoep op je keukentafel? Vervang hem door een schaal met vers fruit. Zet er een fles water bij en zorg ervoor dat ook je kinderen er gemakkelijk bij kunnen. 
  • Voorzie minstens twee soorten fruit. 
  • Lunchpakket voor je kinderen gemaakt? Denk ook aan groenten en fruit. En leg het klaar. 
  • Doorzichtige kasten in je keuken ogen mooi maar weersta je ook aan de verleiding om te nemen wat je ziet liggen? Bewaar je voedingsmiddelen daarom altijd in gesloten kasten. Zoek je een plek om je servies op te bergen? Zet het in je open kasten. 
  • Je neemt volkorenbrood uit de kast en je oogt valt op de heerlijke koekjes ernaast. Of je borden en keukengerei staan naast de chocopasta en de hagelslag. Dat is om moeilijkheden vragen! Maak werk van een goede kastindeling. Bewaar gezonde en ongezonde voeding altijd apart en zorg ervoor dat je geen voedingsmiddelen ziet als je keukengerei neemt. 
  • Eten zien, doet eten: vervang je doorzichtige voorraadpot met koekjes en snoepgoed door een gesloten exemplaar. Alweer een verleiding minder! 
  • Moet je niet te lang zoeken naar gezonde voeding? Dan eet je er ook sneller van. Zet gezonde producten zoals havermout vooraan in het midden van je kast en geef gesuikerde cornflakes of andere ongezondere producten een plaatsje achteraan. 
  • Pas dit ook toe op je koelkast: 
    • (Voorgesneden) groenten, fruit en ander gezonds leg je op ooghoogte. Gezonde snacks bewaar je het best in een doorzichtige verpakking. Stimuleer je kinderen om ervan te eten. Hoe? Zorg dat ze er gemakkelijk bij kunnen.  
    • ‘Verstop’ ongezonde voeding in de groentelade. Wedden dat je chocoladeverbruik plots daalt?  
  • Een ‘veiligheidsmaatregel’ om aan de verleiding te weerstaan: bewaar je voedingsmiddelen niet te dicht bij je keuken. Als je voldoende ruimte hebt. Enkele suggesties:  
    • Heb je een vestiaire of bureau? Tover ze om tot berging!  
    • Nog een vrije muur in het washok? Voorzie er een stevig opbergrek. De perfecte bewaarplaats voor voeding! 

Natuurlijk mag je af en toe zondigen en kan het geen kwaad om ook ongezondere producten in huis te hebben. Je kinderen nu en dan wat zoetigheid gunnen, moet ook zeker kunnen. Maar zorg altijd voor een gezond evenwicht. 

Wil je meer informatie over hoe je thuis gezond kunt eten? Lees dan zeker deze extra gezondheidstips: 

  • Blokkeer elke verleiding en verpak ongezonde voeding , zoals een doos ijs of pak koekjes in aluminiumfolie.  
  • Zet gezonde voeding in de kijker: bewaar voorgesneden groenten in een glazen kom in de koelkast of gebruik doorzichtige plasticfolie. 
  • Grote verpakkingen doen je te veel eten. Herverdeel ze in kleinere porties. 
  • Heb je pasta in een grote verpakking gekocht? Houd er wat van in de keuken en bewaar de rest in de kelder. 
  • Zet jezelf schaakmat en haal maar een kleine voorraad frisdrank, koeken, chips en andere ongezonde producten in huis. 
  • Eten zien, doet eten. Maak het jezelf niet moeilijk door bewaardozen in huis te halen waarop grote foto’s van koekjes staan. En ook die grote magneet in de vorm van een donut haal je maar beter van je koelkast. 

Geef jezelf zin om te koken

Hoe zorg je ervoor dat je gezond kunt eten thuis? Kook zelf en doe het met goesting. Zin krijgen, begint bij een goed uitgeruste keuken die je uitnodigt om vaak en gezond te koken. 

  • Zorg voor een koelkast op ooghoogte. Zo heb je altijd een goed overzicht en verlies je geen enkel product uit het oog. 
  • Niets zo lastig als een koelkastdeur die verkeerd opengaat. Zorg ervoor dat ze opent naar de gootsteen toe. Superhandig om groenten te wassen en meteen te bereiden. 

Pas je tafelgewoontes aan

Eet jij weleens een snelle hap in de keuken? Geen goed idee. Zet je altijd aan tafel in de eet- of woonkamer en wees je bewust van het servies en bestek dat je gebruikt.  

Kies kleinere borden 

  • Een kalkoenfilet van 100 gram (normale portie) ziet er goed uit op een normaal bord. Maar leg je datzelfde stuk vlees op een groot bord? Dan lijkt het plots kleiner. Neem daarom altijd een kleiner bord. 
  • Een grotere kom en lepel nodigen uit om meer op je bord te leggen. Let ook op je glazen. Hoe groter ze zijn, hoe meer drank er vloeit. Goed voor water, geen aanrader voor frisdrank en alcohol. 
  • Zet je glas op tafel bij het ingieten. Van bovenaf gezien lijkt het sneller vol. 

Kleinere kommen, borden en lepels: klinkt logisch, toch? Tot je door de dagelijkse ratrace in je oude gewoontes vervalt. De beste manier om van een goed voornemen een goede gewoonte te maken? Ga er dagelijks bewust mee om en betrek ook je kinderen erbij. 

Schep je eten op aan het aanrecht 

  • Schep de borden op aan het aanrecht. Laat kinderen zelf bepalen hoeveel ze eten. 
  • Zet de groenten wél op tafel, dan eet je er sneller van. 
  • Heb je graag alle kookpotten vóór je aan tafel? Zet het deksel er dan op zodat ze je niet verleiden tot té grote porties. 

Denk aan de energiedichtheid van je voeding 

Wat je eet, geeft je energie. Een goed voedingsevenwicht is dan ook belangrijk. Volg deze tips en je bent al goed op weg: 

  • Houd je aan deze vuistregel. Vul je bord: 
    • voor de helft met groenten 
    • voor een kwart met aardappelen of volkoren graanproducten 
    • voor een kwart met vlees, vis of een vervangproduct 
  • Neem je bij? Vul dan ook eenzelfde hoeveelheid groenten aan. Pas deze regel ook toe als je eten klaarmaakt
  • Bestel je afhaal- en bezorgmaaltijden voor meerdere mensen? Neem dan niet ieder een gerecht maar deel enkele porties. Zijn er geen groenten bij het gerecht? Vul dan zelf je bord voor de helft aan met groenten uit je koelkast of diepvriezer

Let op de grootte van je porties 

  • Beperk overschotjes. 
  • Toch veel over? Vries dan de helft van je maaltijd in vóór je aan tafel gaat. Of zet het restje meteen in de koelkast voor de volgende dag.

Doe iets aan je slechte eetgewoontes: snack proofing

Een reep chocolade als tussendoortje, wat chips bij het aperitief of enkele snoepjes op de trein: hoe raak je deze slechte en vooral ongezonde eetgewoontes kwijt? 

Noteer gedurende enkele dagen wat je eet. Al meer inzicht gekregen in jouw slechte eetgewoontes? Met snack proofing doe je er ook iets aan.  

Niet helemaal mee?  

Stel dat je elke dag minstens zes blikjes cola drinkt. Dan leg je vanaf nu maximum één blikje in je koelkast en de rest van je voorraad verhuis je naar de kelder. 

Je ontzegt jezelf dus helemaal niets. Maar omdat lauwe cola nu eenmaal minder goed smaakt, kom je niet meer toe aan je zes dagelijkse blikjes. 

Met snack proofing schaf je jouw slechte gewoonte dus niet af, maar wordt het wel gemakkelijker om gezond te eten. 

Let op voor valkuilen in huis 

Ze zijn er in elk huis. Hindernissen die jouw voornemens om gezond te eten genadeloos kelderen. Wees je ervan bewust en probeer dingen te veranderen die voor jou haalbaar zijn. 

Leg de lat niet te hoog en start met één verandering per keer. Zet bijvoorbeeld een fruitschaal op tafel en houd in de gaten of jij en je gezinsleden meer fruit eten. Hoe klein ook, elke stap is nuttig voor jou en je gezin. 

Wil je weten of jouw huis aanmoedigt om gezond te eten of eerder een bron van verleiding is voor het eten van snoep en andere ongezonde voeding? 

Met deze tests ontdek je meteen of je op het goede spoor zit.  

  • De Slim-by-Design Home Scorecard van Brian Wansink vertelt je hoe goed jouw huisinrichting je helpt om gezond te eten. 

Scoor je minder dan 40? Dan is jouw huis een slangenkuil vol verleiding en is het moeilijk om gezonde keuzes te maken. Haal je meer dan 60? Dan helpt jouw huis je om gezond te leven. 

  • De grote thuis-is-luilekkerland-test van Steenhuis en Overtoom: Steenhuis, I., & Overtoom, W. (2015). Terugval en verleiding: de kunst om afgevallen te blijven. SWP: Amsterdam.