Obesitas en overgewicht uit de doeken

Hoe beoordeel je of iemand een gezond gewicht heeft? Wel, daarvoor kan je zijn BMI berekenen: body mass index. Ook de middelomtrek is een belangrijke graadmeter.

Wie voeding, beweging en gezondheid zegt, denkt misschien in de eerste plaats aan het getal op de weegschaal. Maar gewicht en gezondheid zijn geen synoniemen. Gezondheid is afhankelijk van vele factoren waarvan gewicht er één is. Ook goed functioneren op psychisch vlak (je goed voelen) en op sociaal vlak (samen gezond eten en bewegen) is een onderdeel van gezond leven.

Toch is een gezond gewicht belangrijk. Wie overgewicht heeft of kampt met obesitas, loopt meer risico op verschillende aandoeningen, zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde kankers. Bovendien krijg je makkelijker last van je rug en je gewrichten.

Hoe beoordeel je of iemand een gezond gewicht heeft? Wel, daarvoor kan je zijn BMI berekenen: Body Mass Index. Ook de middelomtrek is een belangrijke graadmeter. Een combinatie van beide gebruiken geeft je een vrij goed beeld van hoe het gesteld is met jouw voedingstoestand[1].

Al zeggen deze cijfers ook niet alles. Je BMI en middelomtrek kunnen perfect zijn, maar dit is geen garantie dat je ook gezond leeft. Neem daarom niet alleen je eetgewoontes, maar ook je beweeg- en zitgewoontes (bv. schermtijd), je veerkracht, je rookgedrag,… onder de loep om een goede inschatting van je gezondheid te krijgen.

Ben je professional en wil je meer weten over lichaamsgewicht en energiebalans? Raadpleeg dit dossier (WCRF 2018, in het Engels).

Raadpleeg ook de aanbevelingen van Eetexpert voor niet-stigmatiserende communicatie over gewicht en eetgedrag.

[1] Onder voedingstoestand verstaan we de balans tussen enerzijds de inname van energie en voedingsstoffen en anderzijds de behoefte en/of het verlies aan energie en voedingsstoffen.