Aanbevelingen van de Hoge gezondheidsraad met focus op voedingsmiddelen

De Hoge Gezondheidsraad (HGR) publiceerde in oktober 2019 haar langverwachte nieuwe voedingsrichtlijnen. De richtlijnen weerspiegelen mooi de belangrijkste aanbevelingen van de voedingsdriehoek: meer volle granen, groenten en fruit, peulvruchten en noten, minder zout en bewerkte voeding.

Een voedingsmiddel is méér dan de som van de voedingsstoffen die het bevat. Bovendien staan een portie calcium, 100 gram koolhydraten of een hoeveelheid verzadigd vet niet te koop in de supermarkt. Wat we er wél vinden: noten, fruit, melk of yoghurt. Om die reden geeft de nieuwe voedingsdriehoek adviezen op het niveau van voedingsmiddelen.

Holistische visie

Ook de Hoge Gezondheidsraad hanteert nu die ‘holistische visie’ in haar nieuwe voedingsaanbevelingen (of food-based dietary guidelines). Daarmee bevestigt ze de voedingsadviezen van de voedingsdriehoek. Net zoals de driehoek keek de HGR naar de bewijskracht rond het effect van voedingsmiddelen op onze gezondheid.

Voldoende bewijs voor een positief effect, leidde tot een prominente plek in de nieuwe aanbevelingen. Zo omschrijft de HGR, net zoals de driehoek, volle granen, fruit& groenten, peulvruchten en noten als essentieel voor onze gezondheid. Die staan allen in de donkergroene zone van de voedingsdriehoek. 

Voldoende bewijs voor een (mogelijk) schadelijk effect betekende dat de HGR consumptie afraadt of bepaalde beperkingen in de hoeveelheid oplegt. Gesuikerde dranken, zout en bewerkt vlees worden volgens de nieuwe richtlijnen best beperkt. Ook die adviezen weerspiegelen mooi wat de voedingsdriehoek hierover zegt: eet en drink dergelijke producten zo weinig mogelijk.

Onderstaande voedingstak vat de prioritaire boodschappen van de HGR mooi samen. (Bron: https://www.foodinaction.com/nl/voedingstak-pijlers-beter-eten/)

Voedseltak

Ook aanbevolen dagelijkse hoeveelheden

Behalve adviezen rond wat je best eet of niet eet, geeft de HGR voor veel voedingsmiddelen ook aanbevolen hoeveelheden mee. Dat is nieuw.

Diëtisten en gezondheidsprofessionals stellen zich geregeld de vraag hoeveel iemand precies van de verschillende voedingsgroepen nodig heeft: per dag en per week. De richtlijnen van de HGR komen hier voor de volwassen bevolking deels aan tegemoet. Gezond Leven zal deze nu verder concretiseren en dit voor de verschillende leeftijdscategorieën.

De HGR bundelde haar aanbevelingen voor volwassenen in onderstaande tabel, op niveau van voedingsmiddelen en voedingsstoffen.

Voedingsmiddelen
Voedingsstoffen

Lees hier het volledige advies van de HGR .

In de praktijk  

De adviezen van de Hoge Gezondheidsraad zijn vooral interessant voor professionals, zoals artsen en voedingsdeskundigen. Zij kunnen ze gebruiken tijdens contactmomenten met patiënten. Toch kan ook de burger de richtlijnen gebruiken. Op voorwaarde dat ze bevattelijk en concreet toepasbaar zijn in het dagelijks leven. 

Op dat laatste vlak biedt Gezond Leven tal van handvatten die burgers praktisch op weg zetten naar de aanbevolen hoeveelheden. Denk maar aan de voedingsdriehoek en haar 10 tips rond gezonde voeding of aan ons gezonde eetschema.