Het waterglas op de voedingsdriehoek verraadt het al: water is de dorstlesser bij uitstek. Geen zin om de hele dag lang kraantjeswater te drinken? Dan zijn dit de alternatieven die jij zoekt:

Koffie en thee

Water met een smaakje

Koffie en thee

Hoe gezond is koffie?

Af en toe een kopje koffie kan zeker geen kwaad:

  • Het zou beschermen tegen hart– en vaatziekten en diabetes.
  • Het zorgt voor een goede spijsvertering en versnelt de darmtransit.

Omwille van de cafeïne drink je koffie best niet onbeperkt. In koffiebonen zitten ook twee stoffen die de cholesterol verhogen: cafestol en kahweol. Hoeveel van die stoffen bevat jouw dagelijks kopje koffie? Dat hangt af van hoe je hem hebt gezet. Als jij je koffie filtert, blijven beide stoffen grotendeels achter in de filter. 

Is koffie gezond? Ja, op voorwaarde dat je er niet mee overdrijft. Hou je aan de richtlijn van maximum 4 kopjes per dag.

Hoe gezond is thee?

Vraag jij je ook soms af wat er in thee zit? Dit zijn de voornaamste bestanddelen op een rijtje:

  • cafeïne (soms ook theïne genoemd)
  • tannines (beïnvloeden smaak, kleur en structuur)
  • fluoride
  • mangaan (mineraal)
  • flavonoïden (pigmentstoffen)

Uit onderzoek blijkt dat thee goed is voor je gezondheid want hij:

  • verlaagt de bloeddruk en verkleint zo het risico op een beroerte (overtuigend aangetoond);
  • verlaagt mogelijk de kans op diabetes (groene en zwarte thee), 

Wat maakt thee zo gezond? De polyfenolen erin die anti-oxiderend werken: ze zorgen ervoor dat je cellen en weefsels niet beschadigd raken. Je vindt deze stoffen terug in zwarte thee - en in groene thee zelfs nog meer. 

Welke thee is het gezondst? Daarover is de wetenschap het niet eens. Om die vraag te beantwoorden, is verder onderzoek nodig.

Kruideninfusen (losse kruiden in kleine theezakjes zoals muntthee of kamillethee) hebben niet exact hetzelfde gezondheidseffect als traditionele thee, maar bevatten wel minder cafeïne. 

Hoeveel koffie en thee drink je het best?

In koffie en thee zit heel wat cafeïne. Daarom drink je beter niet meer dan 4 kopjes per dag. Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Beperk je dan tot 2 kopjes per dag. Kinderen drinken beter nog geen koffie of thee. Een licht kruideninfuus zoals muntthee of kamillethee kan wel. Doe daar alleen geen suiker of honing bij. 

Een klontje suiker bij de thee of wat slagroom in je koffie: het is verleidelijk, maar je doet het beter niet. Wist je dat één klontje suiker 'goed' is voor 20 kcal? Ook zoetstoffen voeg je beter niet toe, deze kunnen je té gewoon maken aan een zoete smaak. 

Zin in iets anders dan gewone koffie? Kies dan voor cafeïnevrij. De bonen voor cafeïnevrije koffie bevatten nog maximaal 0,1 procent cafeïne omdat die er voor het branden zo veel mogelijk wordt uitgehaald.

Maar er zijn ook andere vervangers. Ga eens voor cafeïnevrije koffie-alternatieven op basis van geroosterde en gemalen chicoreiwortel. Soms worden ook geroosterde granen, vijgen en noten toegevoegd aan de blend voor een karakteristieke smaak.

Is koffie vochtafdrijvend?

Koffie en andere dranken met cafeïne dragen net als water bij tot de vochtinname. Dat koffie vochtafdrijvend is, en je dus meer vocht zou verliezen dan je binnenkrijgt klopt niet. Cafeïne zorgt er alleen voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat, doordat het de nieren stimuleert. Je moet dus iets sneller naar het toilet, en hebt daardoor misschien het gevoel dat je meer vocht verliest. Het volume dat je uitplast blijft echter gelijk. 

Water met smaakje

Hoe gezond is water met een smaakje?

Water met een smaakje (ook wel gearomatiseerd water genoemd) is niets meer dan plat of bruisend water met daarin een of meerdere natuurlijke of kunstmatige smaakstoffen (aroma’s). De samenstelling verschilt van merk tot merk. 
Voor de wet behoort water met een smaakje tot de categorie van de frisdranken. In theorie zou water met een smaakje dus suiker of zoetstoffen mogen bevatten, maar dat is meestal niet het geval. Twijfel je? Check dan de ingrediëntenlijst op de verpakking.

Hoe vaak mag je water met een smaakje drinken?

Kies altijd voor water met een smaakje zonder suiker of zoetstoffen. Zin om te experimenteren? Geef je kraantjeswater dan zelf een aroma met:

  • vers citroen- of limoensap
  • muntblaadjes
  • komkommer
  • stukjes fruit zoals besjes 

Kinderen jonger dan twaalf jaar moeten eerst kraantjeswater leren drinken. Pas als ze die smaak helemaal kennen, is water met een smaakje goed om eens af te wisselen.

En dat geldt ook voor oudere kinderen, jongeren en volwassenen. Kraantjeswater even beu? Kies dan voor water met een smaakje en niet voor (light)–frisdrank.