Enkel frisdrank in het weekend, of geen koeken als tussendoortje in de klas: politieke aspecten van de voedselomgeving zijn de regels of afspraken die binnen een bepaalde gemeenschap worden gemaakt rond voeding. En ook die beïnvloeden ons eetgedrag.

Politieke aspecten betreffen de regels, afspraken, wetten … die gelden in een bepaalde gemeenschap, wat zowel op Europees, nationaal als gewestelijk niveau kan zijn. Ook die hebben een invloed op het eetgedrag. Vaak gaat het beleid uit van de overheid, zoals investeringen en beleid op het vlak van gezondheidszorg, suikertaks, regels rond etikettering op voedsel, regels rond reclame voor voeding …. De rol van lobbyen vanuit bijvoorbeeld de voedingsindustrie speelt niet zelden een rol bij de beleidskeuzes. Ook de heersende politieke ideologieën beïnvloeden of er bijvoorbeeld meer nadruk wordt gelegd op vrije keuze en individuele verantwoordelijkheden als het aankomt op (on)gezond eetgedrag.

Evengoed gaat het hier om regels en afspraken op meso- en microniveau. Enkele voorbeelden:

  • In het gezin: frisdrank enkel in het weekend
  • Op het werk: alcohol drinken op recepties, aanbieden van koekjes aan bezoekers
  • Op school: toestaan om water te drinken in de klas, afspraken rond verjaardagstraktaties
  • Op lokaal niveau: een lokaal bestuur heeft heel wat mogelijkheden om de toegang tot gezonde voeding te vergroten. Bijvoorbeeld: het subsidiebeleid afstemmen op initiatieven zoals volkstuinen of marktkramen met een gezond aanbod, investeren in drinkwaterfonteintjes, in kaart brengen wat de drempels zijn bij inwoners van kwetsbare buurten om toegang te krijgen tot gezonde voeding, het goede voorbeeld geven bij het aankoopbeleid van de gemeente, …. Ook het sociaal beleid kan gekoppeld worden aan het lokale voedselbeleid door bv. de combinatie van socioprofessionele integratie met een lokaal en gezond voedingsaanbod. Meer info en inspirerende voorbeelden van lokale beleidsstrategieën rond gezonde voeding vind je hier.

Meer informatie over de bestaande wetgeving en regels rond bijvoorbeeld voedingslabels, kindermarketing, suikertaksen en andere prijsstrategieën die een grote invloed hebben op het maken van de gezonde keuze kan je hier lezen.