Je kind slijt jaren op de schoolbanken. Krijgt het daar te zien dat gezond eten en drinken normaal en zelfs lekker is? Dan legt het een stevige basis voor een gezond eetpatroon. Vraag gerust bij het schoolteam na wat zij (kunnen) doen rond gezonde voeding.

Wat je als ouder zelf kunt doen? Besteed aandacht aan wat je meegeeft naar school. Streef naar gezonde tussendoortjes en een dito brooddoos voor je kind. Hou ook rekening met wat je kind op school te eten krijgt , en stem je maaltijden thuis daarop af.

Met deze tips leer je je kinderen een gezond eetpatroon aan:

Dorstlessers

  • Water is niet alleen voor jou de geknipte dorstlesser. Je kind zou het best een hele dag drinken. Ga bij de school na of dat ook mag. Zorg dat je oogappel meer water drinkt als hij veel speelt of sport, en natuurlijk als het warm is. 
  • Geef je kind een drinkbus met water mee naar school, dat het daar kan bijvullen. Vind je pagadder water maar saai? Voeg dan schijfjes sinaasappel, limoen of komkommer toe. Of laat wat blaadjes munt of basilicum in zijn flesje vallen. 
  • Laat je kind het best ongezoete witte melk drinken. Heeft je oogappel een melkallergie? Of zin in iets anders? Laat hem dan eens een ongezoet calciumverrijkt sojaproduct uitproberen. In de meeste supermarkten haal je ook kleine brikjes ongezoete witte melk en sojadrank uit de rekken. Perfect om mee te geven naar school, bijvoorbeeld voor bij de lunch. Spring zuinig om met fruitsap en gesuikerde melkdranken zoals chocomelk.
  • Geef ook geen frisdrank of sportdrank mee naar school. Bewaar frisdrank voor speciale gelegenheden thuis, bijvoorbeeld een verjaardag. Voorkom misverstanden door afspraken te maken met je kind. Sportdrank meegeven voor de turnles is echt niet nodig. 
  • In lightfrisdranken vind je dan wel geen suikers, toch zijn ze niet vriendelijk voor de tanden van je kind. En maken ze het gewoon aan een zoete smaak. 

Tussendoortjes

Ga na wat de regels zijn op de school van je kind . Houden ze niet veel rekening met gezonde voeding? Dat is spijtig, probeer hierover de dialoog aan te gaan met de school. Gelukkig heb jij zelf ook de touwtjes in handen: met onderstaande tips geef jij je eigen kind alvast gezonde tussendoortjes mee. 

  • Voorziet de school geen fruit voor je kind? Geef het dan elke dag een stuk fruit mee. In zijn geheel, of in stukjes gesneden. Dat laatste is vooral belangrijk bij lagereschoolkinderen. Zorg voor variatie: laat je kind verschillende fruitsoorten proeven.
  • Wil je kind eens iets anders dan dat stuk fruit? Geef het dan wat groentjes mee – bijvoorbeeld snoeptomaatjes of een rauwe wortel. Daar mag gerust een volkorenboterham met beleg of een rijstwafel bij. Zo ben je zeker dat je kind genoeg energie binnenkrijgt.
  • Ongezoete witte melkproducten scoren ook goed als tussendoortje. Bijvoorbeeld een potje ongezoete witte yoghurt of plattekaas.
  • Afhankelijk van de afspraken op school kan als afwisseling ook eens een koek meegegeven worden. Maar doe dat niet elke dag, en ga voor een droge koek. Bijvoorbeeld een granenkoek of rijstwafel.
  • Hou snoep en chocolade voor speciale gelegenheden. Bijvoorbeeld een feestje of een verjaardag. Spreek met je kind af wanneer.
  • Is een leerling jarig? Dan deelt hij in de klas vaak iets uit. Verras eens met fruit of groenten. Speur internet af naar gezonde inspiratie, of trakteer met een klein speelgoedje. Een potlood of bellenblazer doet het altijd goed. Check altijd eerst bij de school wat hun beleid hierrond is. 

Brooddoos van je kind: broodmaaltijd

  • Gezond eten wordt nog leuker als het uit een mooie brooddoos komt. Laat je kind die zelf uitkiezen. Of koop kleurrijke stickers waarmee het zelf een meesterwerk maakt.
  • Een gezonde brooddoos voor je kind? Daarin huist al zeker een graanproduct. Stop er vooral volkoren granen in, zoals volkorenbrood of volkorenbeschuit.
  • Maak van eten een feest: spring er creatief mee om. Snij de boterhammen in verschillende vormen: 
    •  driehoekjes 
    •  rechthoekjes 
    •  ‘frietjes’
    •  cirkels 
    •  hartjes
    •  ...

Nog meer variatie? Rol de boterham eens op. Kleurrijk servet en een strikje errond: klaar voor een feestje in eigen brooddoos! 

  • Stapel verschillende broodsoorten in één boterham. Bijvoorbeeld volkoren bovenaan en bruin vanonder.
  • Maak eens een boterhambrochette. Snij de boterham in vierkantjes en rijg ze op een satéspiesje, met druiven, snoeptomaatjes of stukjes komkommer ertussen.
  • Stoot je kroost op een volkoren wrap of pitabroodje in de brooddoos? Gillen van plezier! Vul ze met sla, geraspte wortels, kipblokjes, …
  • Ook een salade met pasta, rijst, couscous of quinoa levert je als ouder natte kussen op. Kies bij voorkeur voor de volkoren variant.
  • Beleg brood zoveel mogelijk met plantaardige producten. De opties zijn eindeloos! Gebruik fruit (banaan, aardbei, perzik, …), groentjes (rauw, gegrild of als spread), confituur, notenpasta, … Of wat dacht je van ei, cottagecheese of mozzarella? Ook plattekaas, vis en (gebakken) kip of kalkoenfilet doen het goed op de boterham. Beperk zoveel mogelijk charcuterie op basis van rood vlees, zoals salami en hesp.
  • Beperk je tot één soort beleg voor de boterham – tenzij je hem rijkelijk met groentjes belegt. Kies voor zachte margarine of minarine (maximaal 1/3de verzadigde vetzuren op het totale vetgehalte) als vetstof.
  • Stop ook een portie groenten in de brooddoos van je kind: snoeptomaatjes, komkommer, rauwe wortel, paprikareepjes, … 
  • Je kind kan best zonder dessert. Wil je toch een toetje meegeven? Verras dan met een stuk fruit of fruitsla, een yoghurtje of handvol ongezouten noten. 
  • Word de coolste ouder van de klas en verstop een groenten- en fruitsaté in de brooddoos van je kind. Snij groenten en fruit in leuke vormpjes en spies een Post-it op het uiteinde. 

Warme maaltijd op school

Blijft jouw kroost op school eten? Vraag dan aan de juf of meester wat er precies op het weekmenu staat. 

Stem de maaltijden thuis af op het weekmenu van de school – ook voor het weekend bijvoorbeeld. Eén warme maaltijd per dag is voldoende voor een kind. Heeft je koter bijvoorbeeld al frietjes gegeten op school deze week? Zet die dan niet nog eens op het menu thuis. 

Schaar het hele gezin rond de tafel om rustig en gezellig te eten. Deel verhalen met elkaar en vraag terloops ook wat je kind gegeten heeft op school die dag. Zo leert je kind ook op school in een rustige sfeer te eten. Laat je smartphone links liggen en zet de tv uit.