Maak van je keuken geen woonkamer

De keuken is er eerst en vooral om te koken. Het mag er gezellig zijn maar ook niet té. Zet er dus geen televisie en reserveer comfortabele stoelen voor je woonkamer. 

  • Laat jij je altijd weer verleiden door die glazen bokaal met snoep op je keukentafel? Vervang hem door een schaal met vers fruit. Zet er een fles water bij en zorg ervoor dat ook je kinderen er gemakkelijk bij kunnen. 
  • Voorzie minstens twee soorten fruit. 
  • Lunchpakket voor je kinderen gemaakt? Denk ook aan groenten en fruit. En leg het klaar. 
  • Doorzichtige kasten in je keuken ogen mooi maar weersta je ook aan de verleiding om te nemen wat je ziet liggen? Bewaar je voedingsmiddelen daarom altijd in gesloten kasten. Zoek je een plek om je servies op te bergen? Zet het in je open kasten. 
  • Je neemt volkorenbrood uit de kast en je oogt valt op de heerlijke koekjes ernaast. Of je borden en keukengerei staan naast de chocopasta en de hagelslag. Dat is om moeilijkheden vragen! Maak werk van een goede kastindeling. Bewaar gezonde en ongezonde voeding altijd apart en zorg ervoor dat je geen voedingsmiddelen ziet als je keukengerei neemt. 
  • Eten zien, doet eten: vervang je doorzichtige voorraadpot met koekjes en snoepgoed door een gesloten exemplaar. Alweer een verleiding minder! 
  • Moet je niet te lang zoeken naar gezonde voeding? Dan eet je er ook sneller van. Zet gezonde producten zoals havermout vooraan in het midden van je kast en geef gesuikerde cornflakes of andere ongezondere producten een plaatsje achteraan. 
  • Pas dit ook toe op je koelkast: 
    • (Voorgesneden) groenten, fruit en ander gezonds leg je op ooghoogte. Gezonde snacks bewaar je het best in een doorzichtige verpakking. Stimuleer je kinderen om ervan te eten. Hoe? Zorg dat ze er gemakkelijk bij kunnen.  
    • ‘Verstop’ ongezonde voeding in de groentelade. Wedden dat je chocoladeverbruik plots daalt?  
  • Een ‘veiligheidsmaatregel’ om aan de verleiding te weerstaan: bewaar je voedingsmiddelen niet te dicht bij je keuken. Als je voldoende ruimte hebt. Enkele suggesties:  
    • Heb je een vestiaire of bureau? Tover ze om tot berging!  
    • Nog een vrije muur in het washok? Voorzie er een stevig opbergrek. De perfecte bewaarplaats voor voeding! 

Natuurlijk mag je af en toe zondigen en kan het geen kwaad om ook ongezondere producten in huis te hebben. Je kinderen nu en dan wat zoetigheid gunnen, moet ook zeker kunnen. Maar zorg altijd voor een gezond evenwicht. 

Wil je meer informatie over hoe je thuis gezond kunt eten? Lees dan zeker deze extra gezondheidstips: 

  • Blokkeer elke verleiding en verpak ongezonde voeding in ondoorzichtige vershouddozen. Zie je de afbeelding van het ongezonde product op de doos niet? Dan schreeuwt die meteen een stuk minder om je aandacht. Doe voor gezonde dingen het omgekeerde: zet ze in de kijker (in doorzichtige dozen of glas).
  • Grote verpakkingen doen je te veel eten. Herverdeel ze in kleinere porties. 
  • Heb je pasta in een grote verpakking gekocht? Houd er wat van in de keuken en bewaar de rest in de kelder. 
  • Zet jezelf schaakmat en haal maar een kleine voorraad frisdrank, koeken, chips en andere ongezonde producten in huis. 
  • Eten zien, doet eten. Maak het jezelf niet moeilijk door bewaardozen in huis te halen waarop grote foto’s van koekjes staan. En ook die grote magneet in de vorm van een donut haal je maar beter van je koelkast. 

Geef jezelf zin om te koken

Hoe zorg je ervoor dat je gezond kunt eten thuis? Kook zelf en doe het met goesting. Zin krijgen, begint bij een goed uitgeruste keuken die je uitnodigt om vaak en gezond te koken. 

  • Zorg voor een koelkast op ooghoogte. Zo heb je altijd een goed overzicht en verlies je geen enkel product uit het oog. 
  • Niets zo lastig als een koelkastdeur die verkeerd opengaat. Zorg ervoor dat ze opent naar de gootsteen toe. Superhandig om groenten te wassen en meteen te bereiden.