Net zoals in 2019 is de voedingsdriehoek ook in 2023 erg bekend in Vlaanderen. Alleen bij mannen en personen zonder diploma hoger onderwijs is hij iets minder ingeburgerd. 47% van de Vlamingen kent de voedingsdriehoek ‘in grote lijnen tot zeer goed’. In 2019 was dat nog maar 31%. Het lijkt er dus op dat de inhoud en de boodschappen van de driehoek wijder verspreid zijn dan enkele jaren geleden.

Kennis van de voedingsdriehoek

Kennis van de figuur

De bekendheid van de voedingsdriehoek is groot: 85% van de Vlamingen kent de voedingsdriehoek of heeft er al van gehoord. Slechts 15% hoort het in Keulen donderen. Als de personen die de voedingsdriehoek niet kennen of er enkel van gehoord hebben, een afbeelding van de voedingsdriehoek te zien krijgen, herkende 49% deze toch nog. Zo blijft er dus maar 12,5% Vlamingen over die de voedingsdriehoek totaal niet (her)kent. Dit cijfer ligt in lijn met de resultaten uit de merkbevraging bij burgers van 2019. Het lijkt erop dat de bekendheid van de voedingsdriehoek als figuur een plafond bereikt, al blijft het belangrijk om deze bekendheid te onderhouden en verder in te zetten op het verspreiden van de inhoudelijke uitgangspunten.

De voedingsdriehoek is significant beter gekend door vrouwen, intermediairs (personen die beroepsmatig bezig zijn met het versterken van een gezonde levensstijl, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, het onderwijs, sportverenigingen en armoedeorganisaties) en mensen met een diploma hoger onderwijs. Onder vrouwen kent 55% de voedingsdriehoek ‘in grote lijnen tot zeer goed’, terwijl dit bij de mannen 39% is. Onder Vlamingen met een diploma hoger onderwijs kent 55% de voedingsdriehoek ‘in grote lijnen tot zeer goed’, terwijl dit bij Vlamingen met als hoogste diploma lager/secundair onderwijs 41% bedraagt.

Onder intermediairs kent 54% de voedingsdriehoek ‘in grote lijnen tot zeer goed’, terwijl dit bij mensen in een andere job 43% is. 47% van de respondenten kent de boodschap van de voedingsdriehoek ‘in grote lijnen tot zeer goed’. Dit is een zeer positieve evolutie, want in 2019 was dit maar 31%.

Inhoudelijke kennis

De merkbevraging legt aan de respondenten 6 stellingen (‘uitgangspunten bij de voedingsdriehoek’) voor, en vraagt hen om aan te duiden welke 3 stellingen bij de voedingsdriehoek horen. 2 van de 3 'uitgangspunten bij de voedingsdriehoek’ zijn erg goed gekend:

  • Eet in verhouding meer plantaardige (groenten, fruit, noten, peulvruchten, …) dan dierlijke voeding (vlees, vis, eieren, …). Op de vraag ‘duid 3 boodschappen van de voedingsdriehoek aan’ selecteerde 74% van de respondenten deze stelling.
  • Eet en drink zo weinig mogelijk lege calorieën (bv. snoep, fastfood, alcohol). Op de vraag ‘duid 3 boodschappen van de voedingsdriehoek aan’ selecteerde 64% van de respondenten deze stelling.

De derde boodschap, ‘vermijd voedselverlies en matig je consumptie’, is minder bekend. Slechts 27% had deze stelling juist. Daarnaast dacht bijna twee derde van de respondenten dat het binnenkrijgen van voldoende koolhydraten en vitaminen één van de uitgangspunten van de voedingsdriehoek is. 

Opvallend is dat toch nog 25% van de respondenten denkt dat ‘eet in verhouding meer dierlijke dan plantaardige voeding’ een uitgangspunt is van de voedingsdriehoek.

Het ziet er dus naar uit dat men bij de voedingsdriehoek voornamelijk denkt aan het soort voeding dat men eet (plantaardig, dierlijk, macro- en micronutriënten, enz.) en niet zozeer aan de hoeveelheid die/het te veel aan voeding dat men eet. 

Mening over de voedingsdriehoek

De meerderheid van de bevraagde burgers vindt de voedingsdriehoek mooi (63%, waarvan 44% ‘eerder mooi’ en 19% ‘heel mooi’) en duidelijk (76%, waarvan 40% ‘eerder duidelijk’ en 36% ‘heel duidelijk’). Een kleine minderheid vindt de voedingsdriehoek niet mooi (9%, waarvan 7% ‘eerder niet mooi’ en 2% ‘helemaal niet mooi’) of niet duidelijk (4%, waarvan 3% ‘eerder niet duidelijk’ en 1% ‘helemaal niet duidelijk’). De antwoordoptie ‘neutraal’ wordt zowel bij het polsen naar mooi versus niet mooi (26%) als bij het polsen naar duidelijkheid (18%) vaak gekozen. Bij de bevraging van burgers in 2019 was ‘neutraal’ geen antwoordoptie.

De betaalbaarheid en haalbaarheid van de richtlijnen bij de voedingsdriehoek deden het iets minder goed. De meerderheid van de bevraagde burgers vindt de richtlijnen bij de voedingsdriehoek haalbaar (58%, waarvan 43% ‘eerder haalbaar’ en 15% ‘heel haalbaar’) en betaalbaar (48%, waarvan 36% ‘eerder betaalbaar’ en 12% ‘heel betaalbaar’). Een minderheid vindt de richtlijnen bij de voedingsdriehoek niet haalbaar (13%, waarvan 10% ‘eerder niet haalbaar’ en 3% ‘helemaal niet haalbaar’) en niet betaalbaar (15%, waarvan 11% ‘eerder niet betaalbaar’ en 4% ‘helemaal niet betaalbaar’). De antwoordoptie ‘neutraal’ wordt zowel bij het polsen naar haalbaarheid (27%) als bij het polsen naar betaalbaarheid (34%) vaak gekozen.

Conclusie

Net zoals in 2019 is de voedingsdriehoek ook in 2023 erg bekend in Vlaanderen. Alleen bij mannen en personen zonder diploma hoger onderwijs is hij iets minder ingeburgerd.

47% van de Vlamingen kent de voedingsdriehoek ‘in grote lijnen tot zeer goed’. In 2019 was dat nog maar 31%. Het lijkt er dus op dat de inhoud en de boodschappen van de driehoek wijder verspreid zijn dan enkele jaren geleden.

De best gekende boodschappen van de voedingsdriehoek zijn ‘eet in verhouding meer plantaardig dan dierlijk’ en ‘eet zo weinig mogelijk calorieën’. Minder gekend is de boodschap ‘vermijd voedselverlies en matig je consumptie’.

Respondenten zijn enorm te spreken over de duidelijkheid en betrouwbaarheid van de voedingsdriehoek. Aspecten als betaalbaarheid en haalbaarheid scoren ook goed, maar minder uitgesproken.

Disclaimer: de cijfers zijn afkomstig van een web-based panelonderzoek bij 1.000 Vlamingen uitgevoerd door Gezond Leven, in samenwerking met Checkmarket, een professioneel enquêtebureau. Zij selecteerden een panel van respondenten, representatief voor de Vlaamse populatie op de variabelen geslacht, leeftijd (18+) en provincie.