Luisteren naar je lichaam: daar draait het eigenlijk om bij intuïtief eten. Want: je eet als de honger knaagt en stopt ermee als je er de buik letterlijk vol van hebt. Benieuwd wat deze manier van eten met je doet? Hier zit je goed.

De visie rond intuïtief eten gaat ervan uit dat ons lichaam heel goed kan bepalen hoeveel en welke voeding we nodig hebben. Als je intuïtief eet, dan:

  • eet je wanneer je honger hebt;
  • stop je met eten wanneer je verzadigd bent (een voldaan gevoel hebt);
  • mag je alle voedingsmiddelen eten en leg je jezelf geen beperkingen op, tenzij voor medische redenen.

Het idee hierachter? Je luistert naar je honger- en verzadigingsgevoel om te weten wanneer en hoeveel je eet. Je legt jezelf geen beperkingen op, maar je laat je lichaam jou vertellen wat het nodig heeft op het vlak van voedingsstoffen. Op die manier zouden we voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen én een gezond gewicht kunnen bereiken.

En wat als je eens zin hebt in frietjes of een reep chocolade? Dat moet kunnen volgens deze visie. De boodschap is dan ook dat je je hier absoluut niet slecht over moet voelen en dat je moet kunnen genieten van elk type eten: gezond of ongezond. Intuïtief eten wordt dan ook gezien als tegenreactie tegen de dieetcultuur die wél vaak (vergaande) beperkingen oplegt.

Wanneer kiezen voor intuïtief eten?

De effecten van intuïtief eten zijn nog niet helemaal duidelijk. Intuïtief eten zou gelinkt zijn met een stabiel gewicht, maar niet per se met gewichtsverlies. Sommigen eten gezonder, anderen niet. Op het vlak van mentale gezondheid zou er wel een duidelijker effect zijn. Wie intuïtief eet, krijgt een positiever zelfbeeld en voelt zich beter in zijn vel. Door een positieve houding aan te nemen tegenover eten en je niet schuldig te voelen wanneer je eens ‘zondigt’, zou er ook minder kans zijn op eetstoornissen. Er is meer onderzoek nodig om uitsluitsel te geven over de effecten van intuïtief eten, zeker op langere termijn.

Voel je je schuldig na het nemen van een stuk taart? Kan je jezelf verliezen in het eten van een zak chips? Dan kan je deze manier van eten eens uitproberen.

Luister naar je honger- en verzadigingsgevoel. Probeer te stoppen met eten als je voldaan bent en vermijd dat je over het punt van verzadiging gaat. Lees hier meer over honger en verzadiging en ontdek hoe je ermee aan de slag kunt gaan. Haal er ook de voedingsdriehoek bij als houvast en probeer zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken. Heb je zin in een stukje chocolade? Geniet met mate en probeer je niet schuldig te voelen. Er zijn geen verboden voedingsmiddelen, ook niet in de voedingsdriehoek. De rode bol geeft aan welke voedingsmiddelen je best zo weinig mogelijk consumeert (omwille van ongunstige voedingswaarden of gezondheidseffecten), maar af en toe genieten van een extraatje kan wel eens!

Aandachtspunten bij intuïtief eten

Intuïtief eten focust enorm op het individu. Want het uitgangspunt ervan is dat iedereen controle heeft (of kan hebben) over wanneer, hoeveel en wat ze eten. Nochtans hebben de fysieke en sociale omgeving ook een grote invloed. Het kan moeilijk zijn om verleidingen te weerstaan of gewoontes (bijvoorbeeld dat koekje bij de koffie) te doorbreken, ook al heb je geen honger. Het is goed om te leren luisteren naar je lichaam, maar we mogen niet vergeten dat onze omgeving ook een grote invloed heeft op ons eetgedrag.

Je mag alle voedingsmiddelen eten en je hoeft jezelf geen beperkingen op te leggen. Het risico bestaat dat je hierdoor te veel naar ongezonde voeding zal grijpen. Probeer dus toch de richtlijnen van de voedingsdriehoek te volgen om tot een gezond en duurzaam voedingspatroon te komen.

Wil je intuïtief leren eten? Doe dat dan stap voor stap. Het is niet eenvoudig om te leren luisteren naar je honger- en verzadigingsgevoel, zeker als die eerder verstoord was. Het kan ook moeilijk zijn om aan te voelen waar je lichaam nood aan heeft en om verleidingen uit je sociale en fysieke omgeving te weerstaan. Daarom raden wij aan om vaste eetmomenten in te plannen en de voedingsdriehoek als houvast te gebruiken.