De kleuren in de voedingsdriehoek weerspiegelen het effect van de producten in die laag op je gezondheid. Zo zie je helemaal bovenaan ‘water’ staan. Water is cruciaal voor de vochtbalans van je lichaam. Daarom krijgt het voorrang boven alles.  De voedingsdriehoek zelf is onderverdeeld in drie zones: 

Donkergroen

Dit zijn voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, met een gunstig effect op de gezondheid: groenten, fruit, volle granen en aardappelen, maar ook peulvruchten, noten en zaden, plantaardige oliën (en andere vetstoffen rijk aan onverzadigde vetzuren). Probeer zoveel mogelijk de weinig of niet-bewerkte versie te kiezen. 

Voedingsdriehoek Laag Donkergroen

Lichtgroen

Dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of onvoldoende bewezen effect op de gezondheid: vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren. Kies ook hier voor de weinig of niet-bewerkte variant. 

Lichtgroene Laag Voedingsdriehoek

Oranje

Dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die mogelijk een ongunstig effect hebben op de gezondheid: rood vlees, boter, kokos- en palmolie (vetstoffen rijk aan verzadigde vetzuren). Deze producten bevatten wel nog enkele nuttige voedingsstoffen, bijv. ijzer in rood vlees, vetoplosbare vitaminen in boter.

Oranje Laag

Rood: de restgroep

Een vierde, rode categorie staat los van de driehoek. Dat zijn sterk of ultrabewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd en waarvan het ongunstige gezondheidseffect werd aangetoond. Ze kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn: bereide vleeswaren, frisdrank, alcohol, snoep, gebak, snacks, fastfood, … En ze zijn overbodig in een gezond voedingspatroon. Probeer ze dus niet te vaak en niet te veel te eten. 

Rode Laag Voedingsdriehoek

Grijze zone

Producten afgeleid van de basisvoedingsmiddelen in het model worden niet visueel weergegeven. Het gaat in de meeste gevallen om basisvoedingsmiddelen die bepaalde bewerkingen hebben ondergaan (bijvoorbeeld fruitsap, wit brood) of waaraan suiker, vetstof of zout werd toegevoegd (bijvoorbeeld chocolademelk, gezouten noten). Door deze bewerking of toevoegingen zijn ze niet meer zo gezond als het basisvoedingsmiddel en krijgen ze niet de voorkeur. Ze behouden wel nog een zekere voedingswaarde en horen daarom niet thuis in de rode categorie. We spreken van een ´grijze zone´.

De voedingsdriehoek: blijf in balans

Voor een gezond voedingspatroon eet je het best vooral zaken uit de bovenste groepen. En beperk je producten uit de rode bol zoveel mogelijk. Dat komt zowel jouw gezondheid als het milieu ten goede. Benieuwd naar meer? Duik dan in de voedingsmiddelenfiches

In de figuur zie je een beperkt aantal herkenbare voorbeelden – in weinig of niet-bewerkte variant. Afgeleide producten (zoals fruitsap, gesuikerde yoghurt, …) komen hier niet aan bod, maar je leest er wél over in de fiches . 

Overzichtstabel voedingsmiddelengroep

… (kleur) zone van de voedingsdriehoek: voorkeurGrijze zone: geen voorkeur maar ook geen restgroepRode zone = restgroep: zo weinig mogelijk
(kleur van de betreffende zone: donkergroen – lichtgroen of oranje)
Deze producten worden niet afgebeeld
Ultrabewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd 
Voedingsmiddelen(groepen) afgebeeld in de voedingsdriehoekVaak producten afgeleid van de basisproducten in de voedingsdriehoek. Door de bewerking worden ze minder gezond dan oorspronkelijk bv.vb. door toevoeging van suiker of zout, door toevoeging vet (bv. ei – eiersla), door raffineren vb (bv. gesuikerde melkproducten, fruitsap, wit brood)Overbodig (geen nuttige voedingswaarde) of bewezen negatief voor de gezondheid
Weinig of niet bewerkte voedingsmiddelen Krijgen de voorkeurKrijgen niet de voorkeur maar horen ook niet thuis in de restgroep (nog een zekere voedingswaarde).
Kunnen een tussenstap zijn van producten in de restgroep naar voedingsmiddelen uit de driehoek (bv. frisdrank – light frisdranken – (gearomatiseerd) water)

Waarom oog voor duurzaamheid in de voedingsdriehoek?